Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

onsdag 27. mai 2009

teigsøk og meldingstrening

Idag var det bare Helen og meg som trosset regnværet og møtte opp på Dale, og idag var det teigsøk/praktisk oppgave som stod på tapetet for min og Odin sin del. Odin og jeg møtte opp litt over halv 6 for å oss en skikkelig luftetur før treningen, og mens vi gikk inn gjennom løypa så valgte jeg meg ut en teig til treningsøkta.

Når Helen kom så ville hun trene melding, så da tok vi ei kort økt med Mist før Odins oppgave, og når det var Odin sin tur så tok Helen med seg ei regnbukse og gikk avgårde for å plassere ut buksen og seg selv, sånn at vi skulle funn av både figurant og gjenstand. Etter ca 5 minutters venting så tok jeg med meg Odin og gikk nedover stien for å komme meg på rett side i forhold til vinden, men akkurat idet vi forlot bilen så kom sea-king helikopteret flyvende for å trene i de bratte fjellskrentene oppover mot dalevann, og når de "parkerte" over fjellet og ble hengende der så ble Odin stående med hodet på skakke og stirret lenge på den tingen som hang der og laget lyd (samme fasinasjonen som han har for blomsterfluer tydeligvis). Han var ganske oppslukt av det så til slutt så måtte jeg dra ham med meg inn i skogen for å komme igang med søket.

Et lite minutt etter at vi satte igang søket så forsvant Odin og ble borte ganske så lenge. Jeg begynte å gå etter ham i den retningen han hadde løpt avgårde i og ropte på ham, og etter en stund så hørte jeg at han kom løpende mot meg fra der vi hadde startet søket. Tydeligvis så hadde han vært ute på et langt søk og returnert tilbake til der han sist så meg og tatt sporet av meg. Vanligvis så tar han ikke avgårde på sånne slag med mindre han har ferten av noe eller noen, så jeg ble ganske overrasket over at han kom inn uten melding. Sendte ham ut på nytt og da slo han raskt på noe og løp rett ut og meldte fint på Helen. Siden jeg ikke visste om det var figurant eller gjenstand han meldte på, så måtte jeg koble på påvisningslina og prøve å følge med, men det var altså Helen han fant denne gangen. Etter belønningen så gikk vi tilbake igjen til der jeg første gang hadde sendt Odin ut i søk for å fortsette med dekkingen av teigen, og plutselig så jeg Odin stå ca ti meter foran meg og kaste på et eller annet som så ut som et klesplagg, så jeg sa til Helen at jeg trodde Odin hadde funnet buksa. Hun sa at det ikke kunne være den, for hun hadde lagt den ut i motsatt ende av teigen fra der Odin stod. Vi gikk bort til ham for å ham ut i søk igjen, og der så vi at Odin stod og "lekte" med Helens regnbukse. Det var ikke noe annen forklaring enn at han hadde slått på ferten av den første gangen han forsvant ut i teigen, og så apportert den istedetfor å melde på den, og når han returnerte til der han sist hadde sett meg og jeg ikke var der, så må han ha sluppet den for så å ta opp sporet mitt.

Nå er det riktignok en liten stund siden vi sist trente melding på gjenstander, men det har aldri vært noe problem med meldingene før, så jeg ble litt i tvil om hva som hadde skjedd denne gangen. Riktignok så har gjenstandene alltid vært litt større enn en sammenkrøllet regnbukse, men vi har jo tidligere hatt flere vellykkede økter med melding på alt fra sekk til hanske, så jeg hadde håpt at det skulle sitte bedre. Siden det tydeligvis ikke var tilfelle så ble det til at vi tok noen repetisjoner med melding på gjenstand, og det var ikke så mange repetisjonene som skulle til før han begynte å huske...

Økta idag ble altså litt "blanda drops" - vi fikk et (egentlig to, men meldingen satt jo ikke som den skulle på det første) veldig gode overværsslag, og i tillegg litt terping på melding på gjenstand. Lærdommen som må trekkes ut fra dette er jo at jeg aldri må fokusere så mye på bare en ting sånnsom jeg har gjort i det siste med masse masse sportrening, men at jeg hele tiden må passe på å holde de andre momentene friskt i minnet til Odin, så variasjon er altså (som om jeg ikke visste deg) nøkkelen. Nå er det jo litt kort tid til hovedkurs, så det blir, naturlig nok, mye trening på praktiske oppgaver og spor av forskjellige vanskelighetsgrader frem til det, men etterpå så blir det treningsopplegg lagt opp på forhånd måned for måned for å forsikre oss om at treningskvaliteten er optimal!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar