Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

torsdag 25. mars 2010

ID-spor?

Man kan ikke lære en gammel hund nye triks, sier et gammelt ordtak, og med det som en utfordring satte jeg og Odin igår igang et forsøksprosjekt for å vise at ny kunnskap slår gammel visdom... Vi startet like godt med å trene ID-spor, og det (iallefall for Odin's del) i godt voksen alder.

Aud hadde allerede startet med det samme tidligere, så jeg lot henne ta styringen over treninga vår denne onsdagen. Hun tok med seg Sven Magnus og gikk avgårde for å legge et spor der de to gikk sammen i samme spor ca 50 meter for så å skille lag. Sven Magnus gikk videre rett fremover og Aud svingte ut til høyre. Når vi skulle gå sporet, etter en god halvtime bare, siden det var noe helt nytt for Odin, så fikk jeg luen til Aud i en pose for å bruke den som smeller før sporet. Det som imidlertid ganske raskt ble et problem, var Odins brennende ønske om å rive sundt posen og lete gjennom innholdet for å se om han kunne finne noe spiselig! (der fikk jeg igjen for å ha brukt poser til godbitene hans ja...) Han var ikke interessert i å snuse på luen, og når vi satte igang på sporet, (noe han slet litt med i begynnelsen siden han bare ville leke med det som jeg hadde i posen) så var det tydelig at han festet seg på sporet etter Sven Magnus, for når vi kom til krysningen ville han fortsette rett fram. Jeg ble stående og holde igjen, og etter en god stund tok han rett spor og fant Aud.

Selv om dette absolutt ikke kunne regnes for suksess i noen som helst grad, så er jeg sikker på at bare Odin får tid til å knekke den nøtta som er ID-spor, så vil han også forstå at smelleren ikke er hverken leke eller mat, og når det skjer så er vi nok et godt stykke på vei. Har allerede meldt meg på et ID-sporkurs nå, så det tyder vel på at litt motgang ikke ødelegger den klokketroen jeg har på at til og med gamle hunder KAN lære nye triks. Og de som kjenner meg vet at jeg ikke gir meg før jeg har nådd målet jeg har satt meg!

2 kommentarer:

  1. Kjekt med litt ny trening.
    Jeg og Sylvelin (m flere) var på ID sporkurs i 2006. På Stord. Instruktør var Anne Lill Kvam som driver Troll hundeskole. Synes å erindre at vi brukte 3 figuranter, 2 "lurespor" og et rett, ivertfall ganske snart i innlæringen.
    Dette for at % rett spor kunne gå opp, når hundene forstod oppgaven. Har man bare 2 spor er det alltid 50 % sjanse for at hunden velger rett, selv om den ikke har "forstått" oppgaven skikkelig.
    Har man 3 fig og hunden velger rett, har man et sikrere tegn på at hunden forstår oppgaven.

    Vi holdt på å trene ID spor en stund etter kurset, men så nærmet det seg vel noen prøver og runderingen tok overhånd.... :-(
    Erfaringen vår sa vel at når hundene var rolige og konsentrerte så var det lett for dem å forstå oppgaven.

    Det ligger også en artikkel om ID spor, skrevet av Anne Lill, på Canis sitt bibliotek.

    SvarSlett
  2. Ja jeg kommer til å være konsekvent på 3 sporleggere fremover, for da vil det som du sier være mye tydeligere å se når Odin faktisk velger rett spor og ikke bare tar et heldig 50%-valg... Håper på å få med meg endel tips fra ID-spor treningene med trofast også, og så kan vi kanskje trene litt ID-spor sammen når du er ferdig med prøvene dine om ikke så alt for lenge... :)

    SvarSlett