Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

mandag 19. juli 2010

Enda et sammendrag

Midt oppi rivings- og bygge-prosjekter i heimen, samt en travel avslutning før ferielukking av noen jobb-prosjekter, så har det blitt så lite fritid at bloggingen har måttet vike i tillegg til litt av treningen til Odin. Vi har allikevel klart å få oss 2 treningsdager denne uken også, "rundering og bare gøy motivasjonstrening på onsdagskvelden, og spor på lørdagen.

Onsdagstreninga ble for min del en veldig "laid back" trening. Jeg hadde bestemt meg for å gi Odin en kort motivasjonsøkt i valpeskogen i form av en ukjent oppgave med 2 figuranter. Det var dønn vindstille, ikke engang en liten trekk, så sånn kjempelett ble det ikke, og i tillegg så var ikke systemet på runderingen noe særlig (hele ene siden på et slag, passering på 10 meters avstand o.l.) men det brydde jeg meg ikke om denne gangen. Jeg har sett hvordan Odin stortrives når vi trener overvær på Orrestranden, og lot dette bare være ei tilsvarende økt.

Lørdagen var det altså sportrening igjen. Jeg fikk lagt ut 2 korte spor, et på ca 250 meter som gikk midt i runderingsløypa parallelt med midtlinja, og et på ca 6-700 meter med litt gjenstander. Dette ble liggende i ca 2-3 timer før vi satte igang. Siden jeg vet Odins kapasitet på spor, så var ikke dette noen utfordring for ham, men jeg tok det mer som egentrening i å lese hund og terping på å ikke gjøre meg opp noen formeninger for så å "hjelpe" ham i sporet, noe jeg uten å skryte for mye mener at jeg har blitt rimelig flink til. Heldigvis så er Odin veldig lett å lese når han er på spor, det var bare å finne "nøkkelen" og så løste mye av spor-gåten seg for oss. Spor nr 2 måtte ligge til alle de andre var ferdige å rundere, så det ble noe eldre (5 timer pluss, sånn ca) Her fikk vi masse kryssinger av både folk og hunder. Jeg satte odin nesten direkte på sporet for å være sikker på at han startet på riktig spor, og det gikk så det suste. 2 ganger sjekket han ut kryssende spor, men valgte selv å gå tilbake til sporet og fortsatte på det. Utenom litt trøbbel (fra sporleggers side) med å krysse bekken når vi nærmet oss slutten, så gikk også dette helt supert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar