Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

lørdag 11. juli 2009

Full pott på Sviland

Møtte nok en gang opp på trening med planen klar for hva det skulle trenes på, og nok en gang var det skikkelig utfordrende spor med masse kryssinger og forstyrrelser som stod på programmet, det er jo så greit å bruke fellestreningene til dette sånn at jeg får andre til å legge ut sporene for meg (og sånn at jeg får figuranter i slutten av sporene.) Melding på gjenstander kan jeg jo tross alt trene på egenhånd...

Mens jeg la ut et spor for Trond så la Nina ut et 400 meters spor i runderingsløypa, og Ola la ut et 5-6 hundre meters spor midt i arborétet hvor det var flust med turgåere og picknic-selskaper på gressplenene, så her ble det masse forstyrrelser og utfordringer i fleng med tanke på både kryssing av veier der det var masse kryssinger. For å gjøre det ekstra utfordrende så hadde Ola passet på å aldri krysse rett over veiene, men gått ut på veien og fulgt den et stykke før han gikk ut i terrenget på motsatt side. Vi fikk altså masse å bryne oss på, både forstyrrelser av forskjellig vanskelighetsgrad, samt underlagsskifter og masse kryssinger.

Etter ca 3timer så tok jeg med meg sporlegger Ola og gikk ned for å ta oppsøket. Odin slo raskt og kontant på sporet, og durte avgårde gjennom skogen.Når vi kom til første vei-kryssing så gikk han i fella og løp rett over veien for å søke opp spret igjen på andre siden. Jeg ble stående og lot ham søke seg ferdig, og det ble stadig større sirkler før han til slutt kom tilbake til der han mistet sporet og slo over i skikkelig høykonsentret finsøk, og da gikk alt så meget bedre. Vi krysset veien, ned ei bratt skrent og fulgte en kanal helt inn på en tursti og en bro som gikk over kanalen. Rett etter broen så fikk vi en skikkelig forstyrrelse i form av et titalls jenter som satt og hadde picknic på gresset ca 10 meter fra sporet. Odin ble stående og snuse på maten deres en liten stund, men så lenge jeg bare stod helt passiv så valgte han til slutt å gjenoppta sporet. Etter det så hadde vi to sportap til, men begge gangene var sportapet så synlig at jeg ble stående helt passiv og lot ham ordne opp på egenhånd - og nok en gang fikk jeg bevist at gutten klarer seg selv uten at jeg trenger å "hjelpe" ham. Etter to gjenstander, ca 600 meter og masse utfordringer så endte sporet i høg skog og i høg fart rett på sluttgjenstanden. Masse belønning før vi gikk tilbake til de andre som satt og koste seg med grillmat oppe ved bilene.

Spor nr 2 - runderingsløype-sporet, som var det som ble lagt ut først, ble ikke helt som planlagt, for etter at planleggingen var gjort og etter at sporet var lagt ut, så viste det seg at alle som skulle rundere skulle bruke valpeløypa, og jeg fikk derfor ingen krysninger i sporet. Lot Odin få en god halvtimes hvile i bilen før vi gikk avgårde for å ta sporet.Nina fikk med seg belønning og gikk og la seg i slutten av sporet, mens Odin og jeg tok oppsøket. Også her slo han veldig kontant på spor, og jeg tror skjelden at jeg har sett Odin gå så raskt og samtidig så intenst og høykonsentrert. Vet ikke om det var det at han ble snytt for belønningen på forrige spor her i løypa, men her var det ikke tid til å sjekke ut noen andre lukter, tisseflekker langs midtlinja når sporet gikk veldig nær den, eller noe annet. Alt var i mine øyne og etter min standard (som jeg har fått høre at er veldig høy) var så bra at jeg nesten er litt lei meg for at jeg ikke hadde med meg noen som filmet hele sporet!

Kjempefornøyd med dagens trening, og tror nok at det kommer til å bli en del spor-filmer i tiden fremover, spesielt hvis vi klarer å holde dette nivået oppe!

1 kommentar:

  1. Så gøy å lese att sporene går så bra om dagen. Dere er skikkelig flinke. Ser frem til sporfilm.

    SvarSlett