Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

fredag 10. juli 2009

meldingstrening, kondis-økt og båttur

Etter flere dager med spor og forskjellige spor-momenter så var det på tide å legge en liten insats i å få bukt med en ny unote før det får utviklet seg til et problem. I det siste så har Odin funnet det for godt å apportere "små" gjenstander - dvs alle gjenstander som han selv mener er apporterbare, enten det er små ting som luer ellre hansker eller større ting som jakker o.l.

Jeg la ut 4 gjenstander med 4 løsbitt oppå, en jakke, en rumpetaske, et kompakt liggeunderlag og et kompresjonstrekk til liggeunderlaget. La alle på linje sånn at vi kunne gå langs en sti ca 100 meter fra gjenstandene og så ville Odin få dem på overvær. Vi fikk 4 supre løsbitt-meldinger, og etter påvisning og belønning så lot jeg gjenstandene ligge og fjernet løsbittene. Tok av bringkobbelet og fortsatte innover stien helt til vi kom til ei stor åpen eng der jeg tenkte at vi kune kjøre litt intervall-trening.

Idet dummyen landet på første kastet, så hoppet det opp ei rådyr-simle 2 meter fra dummyen og tok avgårde i vill fart, og da var Odin samtidig på vei ut, i minst like vill fart, for å apportere. Utrolig nok så fikk jeg ropt ham av rådyr-jakta selv om han så rådyret på veldig nært hold, men siden han ikke fikk lov til å jakte på det stakkars vettskremte dyret, så brukte han skikkelig god tid på å støvsuge hele området der rådyret hadde ligget. Jeg ble litt redd for at det kunne ligge en liten rådyr-kalv i området siden han var så ekstremt interessert, men heldigvis så var det bare fertgropa han jobbet med. Jeg gikk et lite stykke bort fra ham og kallte ham til meg, og så fortsatte vi intervall-økta. Etter 2 10-minutters økter med en liten pause mellom, så var det igjen på med arbeidstøyet før vi satte kursen nedover mot bilen igjen for å ta ei økt til med melding på gjenstandene, denne gang uten løsbitt. Det gikk egentlig veldig bra med fastbittet, med unntak av det lille kompresjonstrekket som han plukket opp og tok med seg etpar meter før han så meg, da slapp han det og tok fastbittet. Belønnet veldig masse verbalt idet han tok bittet og gav en godbit før påvisning, og selvfølgelig masse belønning etter påvisningen. Veldig fornøyd avsluttet vi dagens trening og reiste hjem for å hente båten og broderen for en test-tur etter motoroverhalinga.

Har jo hatt Odin med meg i båten før, og vet at det aldri har vært et problem, så denne gangen så stilte han seg i baugen med nesa i været og ble stående der stort sett hele turen. Vet ikke hvor mye han fikk med seg når vi fløy lavt over vannet, men halen gikk hele tiden, så det var tydelig at han trivdes. Vi hadde oss en liten times tur rundt på vannet før vi satte kursen hjemover igjen for middag og hvile. Det er tydelig at dagens trening, og også båtturen tok skikkelig på, for etter middagen så la Odin seg på gulvet kliss inntil sofaen der jeg lå, og sovnet som en stein (igjen en ekstremt høylytt stein, men allikevel...)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar