Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

lørdag 28. november 2009

Asfaltspor

Siden det i dag stod gullbryllup på tapetet, så ble det ikke noen fellestrening på oss, menvi tok istedet ei økt med 2 asfalt-spor på Ålgård.

En ting som står klart for meg er at jeg aldri blir helt klok på liggetid og vanskelighetsgrad på asfaltspor, for av og til så er 20 minutter mer enn vanskelig nok, mens andre ganger (som idag) så er tydeligvis 20 minutter det samme som et blodferskt slepespor på skogs-underlag. Jeg la ut 2 spor på ca 200 meter hver, og mens vi ventet på at de skulle bli klare til å gå, så ble det ei lydighets-økt på en liten halvtime (med masse lek og belønning innimellom selvfølgelig, siden det tydeligvis var itt for lenge siden vi har terpet på lydigheten).

Når vi var klar for å gå, og sporsele og line var koblet på, så ble det rask springmarsj for å kunne holde slakk nok line, mens Odin støvsugde seg bortover asfalten i superkonsentrert modus for å finne slutten og belønningen. Vi tok begge sporene fortløående, og selv med de vinklingene og utfordringene jeg hadde lagt inn så gikk begge sporene over all forventning. Veldig godt og betryggende å se at ei ukes treningsopphold ikke ødela motivasjonen til Odin, men snarere tvert imot. Nå blir det forhåpentligvis ei "få-løpe-ifra-seg-i-runderingsløypa"-økt imorgen før vi setter kursen mot Bergen for ei økt med Kalands-gjengen etter første dag i ny og spennende jobb.

1 kommentar:

  1. Først lykke til i og med ny jobb ;-))

    Når det gjelder opphold i trening, så er jeg av den meningen at vi av og til faktisk terper for mye! Hundene har godt av opphold, dette "girer" dem til større og bedre innsats ved neste trening. Dette er i alle fall min erfaring (ikke bare med egne hunder ;-) Tror mange hunder hadde hatt godt av et lite opphold av og til.

    Er ellers enig med deg i tankene rundt asfaltspor. Jeg opplever det samme.
    Noen ganger kan hunden ikke gå spor når det er asfalt, andre ganger går hun mange timer gamle asfaltspor uten problemer. Hva er grunnen til forskjellene....???

    SvarSlett