Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

søndag 9. mai 2010

sporoppsøk i Hålandsskogen

Denne onsdagen var det duket for sporoppsøk med retningsbestemmelse, så jeg møtte opp i Hålandsskogen og fikk Gro-Elin og Frode D til å legge ut 3 korte spor for meg. Instruksjonen var at det skulle ligge en gjenstand kort tid etter oppsøkslinja slik at jeg fikk en rask bekreftelse på rett vei, men utenom det så kunne de gjøre hva de ville med restan av sporet, bare det ikke ble for langt - det var jo tross alt oppsøket som var det viktigste på denne treningsøkta.

Kort fortalt, så gikk det første oppsøket kjempebra - rett vei, rett på gjenstand og så bar det videre over stokk og stein og rett på slutten. Ingen problem med underlagsoverganger, kryssinger av turstier m.m., men med tanke på at sporene bare var 2 timer gamle, så skulle jo det bare mangle. Det var ingenting å utsette på konsentrasjon og neseføring, selv om han til tider virket som om han holdt på å koke over fordi sporene var så ferske. (lenge siden vi har trent på ferske spor nå, så må nok variere sporene litt bedre både mtp liggetid, lengde og andre utfordringer...)

Spor nr 2 valgte han først feil vei på, og når jeg tok ham tilbake til oppsøket igjen, så skjedde det noe merkelig... Han slo på et spor, men det gikk utrolig seint, og det var tydelig at han sleit med ferten, for han formelig støvsuget bakken. Fant en gjenstand og fortsatte, men plutselig så var vi tilbake ved veien uten noen slutt... Gikk tilbake til oppsøket igjen og lurte på om det var rett gjenstand, og fikk da forklart av Gro Elin at det var en av Ninas gjenstander fra et spor her forrige onsdag. Det gav meg jo en forklaring på hvorfor det gikk sent... Tok et nytt oppsøk og denne gangen gikk det mye bedre. Rett vei, rett på gjenstand, en liten utsjekk av en krysning som gikk opp til en turorienterings-post før han dro videre på riktig spor og durte rett på slutten.

Oppsøk nr 3 var også rett vei med kun en liten meters utsjekk av baksporet. Her lå gjenstanden i et område der det lå masse boss, men han ignorerte alt bosset og plukket riktig gjenstand uten problem.

Alt i alt så er jeg fornøyd med øktene, selv om jeg helt sikkert aldri vil bli helt trygg på om Odin velger rett vei eller bkspor. Det er bare å trene mer på dette, men tror nok at jeg vil fokusere på spor som er vesentlig eldre enn 2-3 timer for å få farten litt lenger ned og konsentrasjonen litt høyere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar