Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

onsdag 4. august 2010

Storaksjon i Fyrresdal

Ok, så er det ikke fint å si "endelig aksjon igjen", siden enhver aksjon betyr store påkjenninger for familie og venner av den savnede, men når jeg sier "endelig aksjon igjen", så er det fordi vi får mulighet til å hjelpe den savnedes familie med å finne vedkommende igjen. Selv om det ikke ble funn(foreløpig) så var vi i det minste med på å sjekke ut store områder slik at de som skulle søke videre kunne fokusere på andre interesseområder.

Jeg fikk tildelt 2 teiger som lå et godt stykke fra veien der dama sist var sett, det var veldig kuppert men samtidig et veldig aktuelt område siden det lå masse multe-myrer der, og dama var jo tross alt ute på multe-plukking når hun ble savnet. Vi tråkla oss opp og ned fjellknauser i regn og sol om hverandre, i varme og lite vind. Heldigvis så lå min teig såpass høyt at jeg fikk en konstant liten trekk som gjorde at Odin fikk søkt litt mer effektivt enn om vi hadde måttet gå nede i skogene der lufta stod helt stille. Utenom et funn av ei annen eldre dame som var ute op plukket multer (men som desverre ikke passet til beskrivelsen av den savnede) så hadde Odin 3 kjempe-indikasjoner som han jobbet lenge på. Hver gang ville han dra ut av teigene mine og nedover mot et lite vann/myr-område der det var hørt rop tidligere. Jeg markerte disse stedene på GPS-en og når jeg kom ned i KO fikk jeg vite at også 3 andre hunder hadde hatt indikasjoner i det samme området. Om det var etter annet søkemannskap eller turgåere er jo umulig å si, men på bakgrunn av 4 hunder sine indikasjoner ble det iverksatt søk fra båt i det lille vannet.

Etter en kaffekopp og litt sjokolade fikk jeg en ny teig, denne var også veldig bratt og skogkledd, med noen flate områder øverst. Nå var det veldig lett å se at Odin var ganske sliten etter all løpinga i våtmyr og all fjellklatringa, men han søkte allikevel bra og var veldig greit styrbar når jeg sendte ham ut. Etter et resultatløst søk her også returnerte jeg til KO for litt middag både til meg og Odin, for det bar hjemover. Vi hadde da vært i søk i litt over 10 timer totalt, hvorav kanskje 2 var inne i KO. Det, sammen med den 4 timer lange kjøreturen hver vei, gjorde at det ble en rimelig lang og tung dag for både hund og fører. Sporloggene mine ble slettet mellom hvert besøk i KO, så jeg får ikke lagt inn noen teig-profiler enda, men triptelleren min stoppet på 30,8 km, så det ble nok gåing på meg for en dag.

3 kommentarer:

  1. utrulig spennande lesning. Har lest gjennom alle dine aksjonar nå, og det virke utrulig spennande samtidig som veldig krevande og hektisk når det står på... Krysse fingrar for at det blir funn ved neste leiteaksjon...

    SvarSlett
  2. Bra jobba adle dokker så var der :-)
    Håbe de finne na snart...

    SvarSlett
  3. eg tar hatten av for dåkken alle samen!! Og særlig Odin som nettopp har hatt den heftige antibiotika kuren! Dåkken e goe!!

    SvarSlett