Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

fredag 21. august 2009

To steg tilbake...

Etter runderinga i Vigreskogen så ville jeg denne onsdagen trene rundering med masse "narrespor" i løypa. Mens jeg la ut et spor til Ghita, så gikk Helen og la ut flere korte spor som gikk omtrent parallellt med midtlinja langs hele runderingsløypa. Jeg har merket at dersom terrenget er veldig overtråkket så pleier ikke Odin å bry seg, men når det bare går et eller to helt ferske spor så har han hatt en lei tendens til å velge å følge opp disse når han sendes ut på runderingsslag, til og med om sporet bare går 5 meter ut fra midtlinja. For å en bra start på opplegget så skulle vi ha lydpåvirkning av figurantene i starten.

Det var tydelig å se at han ignorerte sporet på de to første slagene etter at han fikk påvirkning, og på det tredje slaget så gikk vi i tillegg enda et steg tilbake og gikk rett i belønning, uten melding i håp om at det skulle ham enda mer gira. På de to neste slagene sendte jeg ham uten påvirkning, og nå hadde han tydeligvis fått med seg hvordan ting skulle gjøres, for han løp rett over narresporene og meldte fint. På det ene slaget så meldte han på Sven Magnus på etpar meters avstand, noe han aldri har gjort før, men Sven Magnus forklarte at Odin hadde sett dem (Sven Magnus hadde med seg en ekstra figurant) så jeg la ikke noe mer i det. Vil ikke lage et problem utav en hendelse som skjer en gang, men om det blir et mønster i det så tar jeg heller tak i det da.

Avsluttet med 2 slag der vi hadde påvirkning, fin melding helt inne hos figurantene begge gangene, og igjen valgte han bort sporene. Selv om det ikke akkurat ble hverken ei lang eller særlig krevende økt, så fikk vi trent på akkurat det momentet som jeg ville, og det med svært bra resultat, så jeg må si meg fornøyd med økta. Kommer nok til å legge inn litt påvirkning her og der, samt flere narrespor langs midtlinja) for å passe på at Odin ikke faller tilbake til gamle synder og velger sporløsninger i runderinga. Har jo tenkt litt over hvorfor dette har skjedd, og har mine mistanker om at han kan ha fått tilbake den uvanen etter all den kombi-treninga vi har hatt der han har rundert til gjenstand og så har jeg bare festet sporlina i halsringen og gått spor videre. Vi har jo pleid å være veldig konsekvente på arbeidstegn under trening (bringkobbel betyr overvær/rundering og kun sporselen betyr spor), men kanskje denne kombinderingen der vi ikke har byttet til sporsele når vi byttet søksform kan ha vært med på å forsterke det? Kommer nok til å være mer konsekvent på arbeidstegnene fremover, samtidig som jeg kommer til å være mye mer konsekvent på at figurantene MÅ gå i så store buer at Odin ikke kan sporløsning når vi runderer.

1 kommentar:

  1. Kjekt at det ble en bra økt.
    Hvis vi tenker reelt, så går jo hundene på leiteaksjon ofte i fritt søk. Da har de på seg bringkobbel. Allikevel ønsker vi jo at de markerer spor, uten hverken sele eller sporline synlig...
    Så jeg synes ikke man skal legge så stor vekt på arbeidstegn osv. Hunden skal kunne rundere uten trekant og gå/markere spor uten sele/line på.
    Kanskje du har trent lite på at han skal markere spor (uten sele/line)og følge det e lite stykke, mens han er i fritt søk og at det var derfor han ikke fulgte opp sporet til figuranten på den casen du hadde på Tjørn nettopp.

    Men i rundering ønsker vi jo ikke sporløsninger... ikke lett å være hund ;-)

    Tror det viktigste vi kan lære hundene ift dette med spor i runderingen, er det du gjorde nå, nemlig å legge opp til spor og så få hunden til å ignorere de (ved hjelp av påvirkning el ev uten). Dette kan "hjernevaskes" i runderingsøvelsen (dvs gjøres mange, mange ganger, også utren påvirkning etterhvert).
    Og så også trene på at hunden i fritt søk, kan og skal få markere på sporene og så følge dem.

    SvarSlett