Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

torsdag 4. juni 2009

Meldingstrening

Siden jeg nå har to søte små rottiser i heimen, og begge to skal nok fysisk trening, så ble det ikke fellestrening på meg idag, for det å la de to sitte i bilen i timesvis for så å gå en lang tur med dem etter at alle de andre har fått trent ville nok medført en litt vel sen kveld for mitt vedkommende. Jeg armerte meg med godbiter,4 løsbitt (!), en sekk, to jakker, en lue og to hunder og satte avgårde opp i fjellene rundt Ålgård for å legge ut en oppgave til Odin som skulle gå på melding på gjenstander. Lot Odin sitte igjen i bilen og tok med meg Snuppa og tuslet oppover og plasserte ut gjenstandene sånn at Odin skulle overvær av dem fra stien, og la et løsbitt på hver gjenstand. Større gjenstander som ryggsekker o.l. melder han fint på med fastbittet, men de siste treningene vi har hatt har vist meg at mindre ting, som bukser, jakker og luer heller blir apportert, og det vil jo gjøre oppgaven med å ta sporoppsøk fra gjenstand ganske så vanskelig dersom Odin tar med seg gjenstanden ut av sporet.

Tok ei lita tennisball-intervall-økt med Snuppa før jeg gikk tilbake til bilen for å bytte hund.
Første økta så gikk jeg med Odin i frittsøk, og da meldte han fint på alle gjenstandene, utenom luen - her tok han både løsbitt og lue i kjeften og kom inn og leverte. Jeg la ham i dekk og gikk tilbake med både bittet og luen, og sendte ham på ny, denne gangen gikk det bedre. Jeg hadde latt gjenstandene ligge og bare tatt bort løsbittene etter hvert funn, så når vi gikk nedover så tok fikk vi altså 4 repetisjoner til, denne gang med fastbitt, og nå fungerte alle fint. Jeg vil allikevel kjøre løsbitt-melding på gjenstander en stund til bare for å forsikre meg om at hundehjernen er tilstrekkelig vasket for alle mulige unoter, sånn at han alltid vil melde på gjenstander, uansett størrelser.

Etter 8 meldinger gikk vi tilbake til bilen og hentet ut Snuppa, så tok vi alle tre en god luftetur og spedde på med tennisball- og pipedyr-kasting underveis. Når vi etterhvert snudde og returnerte til bilen så lot jeg Odin gå fri ved fot nedover mens Snuppa fikk løpe etter tennisballer, sånn at hun skulle bli skikkelig sliten og Odin skulle spare litt krefter til andre meldingsøkt. La ham i dekk ca 300 meter fra bilen og fortsatte med tennisballkasting med Snuppa til vi var helt nede på parkeringsplassen. Da var hun skikkelig sliten, og det så ut som om hun var veldig fornøyd med å lov til å slappe av i bilen litt. Jeg tok en stor runde tilbake til Odin, og plasserte ut jakke og lue med hvert sitt løsbitt underveis. Når jeg kom tilbake til ham så var det bare å på bringkobbel og trekant, så tok vi en rask økt, igjen med 2 "funn" av hver gjenstand, først med løsbitt, så med fastbitt. Alle disse 4 repetisjonene gikk også helt fint, så da bar det tilbake til bilen og så hjem for å la dem leke litt i hagen før middag.

Selv om begge øktene og (nesten) alle repetisjonene gikk utmerket, så føler jeg meg fremdeles ikke helt trygg på gjenstandsmeldinger, så her må det bare terpes og generaliseres frem mot hovedkurset. Det som imidlertid er greit med denne meldingstreningen er at jeg (iallefall når jeg igjen bare har en hund som skal luftes) kan ta det utenom fellestreningene, sånn at jeg kan bruke fellestreningene til momenter der jeg trenger levende figuranter, for det er jo ikke tvil om at de er mye morsommere enn gjenstander. Nytt notat til meg selv blir da altså å ikke terpe så mye på gjenstandsmelding at det går utover motivasjonen til Odin, for den kommer han til å trenge fremover!

2 kommentarer:

  1. Bra jobba John! Det er ikke alltid så lett å få gjort alt man vil når man har flere hunder som skal trenes - det vet jeg alt om ;-) Da gjelder det å ta fantasien til hjelp... - Det positive er at man etter hvert blir ganske oppfinnsom :-D

    SvarSlett
  2. nei har begynt å merke at det å ha flere hunder samtidig er vanskeligere enn jeg trodde. Heldigvis så skal jeg ikke gi Snuppa annet enn masse fysisk trening, og jeg er jo aldri fremmed for en lang tur eller ti i fjellet! ;)
    I tillegg så får de jo masse godis-feltsøk i hagen hver dag, og da snakker vi høyhastighets-søk fra begge hundene for å få tak i flest mulig godbiter, så nok trening får de helt klart, men vet ikke om jeg hadde orket å hatt flere aktive hunder på en permanent basis...

    SvarSlett