Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

fredag 5. juni 2009

Sporoppsøk i kringlelia

Idag hadde jeg egentlig planlagt å jobbe hjemmefra og ta en lang tur med hundene fra morgenen, men sånn gikk det altså ikke. Det ble til et høyhastighets-felt med 2 hunder og 20 bittesmå pølsebiter i hagen før de fikk frokost. De støvsugde hele hagen i 20 minutter og var passe nok slitne etterpå til at jeg hadde god nok samvittighet til etpar timer på kontoret.

Etter jobb tok jeg med meg de to søte små i bilen og satte kursen til Kringleli. Parkerte og gikk og la ut to korte spor til Odin, før jeg tok med meg hundene ut på en god times tur i skogen. De lekte og løp om kapp stort sett hele turen, og som en ekstra "bonus" så stoppet jeg flere ganger og kallte dem inn når de var kommet seg et stykke bort fra meg, sånn at de fikk litt ekstra løping. Planen var jo å gjøre Odin passe sliten til sporene jeg hadde lagt ut. De var ikke så lange, og skulle ikke bli særlig eldre enn halvannen time, men sporoppsøkene var på henholdsvis 500 og 700 meter før vi traff sporutgangene, så han skulle få jobbe litt med dem.

Etter lufteturen så satte jeg Snuppa i bilen og gikk avgårde for å ta sporoppsøkene med Odin. På det første sporet søkte han veldig konsentrert, og når vi kom til sporet så sjekket han ut baksporet ca 5-6 meter før han snudde av seg selv og kom tilbake, tok rett vei og gikk rett på slutten. På det andre oppsøket valgte han rett vei med en gang han traff sporet, og også her rett på slutten. Veldig førnøyd med begge oppsøkene. Det er veldig lett å se når Odin finner sporet, og han er også veldig lett å lese når han er på spor. (jeg trengte bare å lære meg det skikkelig)

Etter sporene så byttet jeg hund og gav Snuppa ei helt sinnsyk intervall-økt, og når hun var helt utslitt så slapp jeg ut Odin igjen og lot dem leke litt jaktlek med den ene air-kongen, og når de etter en stund stoppet leken selv så var det rett tilbake i bilen og så hjem til middag.

Etter maten så fotfulgte de meg tett inne på kjøkkenet, men idet jeg lukket døren så hørte jeg to dunk inne fra stuen når hundene formelig datt i gulvet og ble liggende, helt utslitt etter en herlig tur og for Odins del ei veldig bra treningsøkt i tillegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar