Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

torsdag 6. august 2009

Onsdagstrening på Sviland

Siden Tone var så snill at hun la ut et spor til Odin og meg på tirsdags ettermiddag, så var det duket for døgngamle spor idag. Møtte opp litt før kl 6 og fikk luftet Odin litt før vi satte igang med sporoppsøket. Startgjenstanden ble funet uten problemer, og etter en rask belønning så bar det videre på spor. Etter en liten stund fant vi første gjenstand, ny belønning og så startet problemene. Jeg ble stående og lot Odin jobbe, og etter en stund så fant han igjen sporet og gikk videre, helt til han plutselig tok en 90 graders sving og nærmest løp inn mot veien igjen - helt tydelig en fersk kryssing som han ville sjekke ut. Jeg ble stående og lot ham finne ut selv at det ikke ble belønning av sånne ting, og etter et utsjekk så kom han tilbake og vi fortsatte på sporet. Når vi hadde passert ei myr så ble det enda et slikt utsjekk, denne gangen gikk han ikke så langt som inn til veien før han returnerte, og når han kom inn til meg så ble det en god del sirkling for å finne igjen sporet. Mens Odin søkte så ringte jeg Tone for å høre om vi var helt på villspor, men det viste seg at jeg stod midt i sporet, og rett etter at jeg la på med Tone så fant Odin en ny gjenstand. Masse ros og belønning her, og så bar det videre.Fant ikke flere gjenstander, og plutselig så stod vi nesten i veigrøfta, hvor Odin på ny tok en 90 graders sving og dro på oppover mot paintball-borgene. eg ble stående og holde igjen lina, og kalte ham ned til meg igjen.På nytt ringte jeg Tone for å høre hvor slutten lå i forhold til veien, og gikk et stykke tilbake for å ta oppsøk på nytt, siden Odin tross alt hadde gått spor helt siden vi fant andre gjenstand. Etter et oppsøk som ikke førte fram så kom Tone og Isi nedover for å hente sluttgjenstanden vår, og det var da jeg så at Odin bare hadde gått rett over den når han var på vei oppover i barskogen mot paintball-borgene. Jeg selv hadde stått bare en meter fra slutten når jeg holdt ham igjen, og tok ham bort fra den når vi skulle ta et nytt oppsøk, noe som resulterte i at vi ikke fant den. Vet ikke om jeg helt kan ta på meg all skyld her, for Odin gikk jo faktisk sporet, han bare gikk rett over sluttgjenstanden (ei tau-leke). Han som pleier å være så gjenstandssugen og greier... Litt frustrert og forvirret over dette, men vi får ta det med oss som nok et moment som vi må trene mer på (eller to momenter da... både gjenstander og gamle spor)

Etterpå la jeg ut 4 gjenstander i ei 200 meters runderingsløype for å teste ut om all treninga vi har lagt ned i melding på små gjenstander (istedenfor å apportere dem) har gitt resultater, og det fikk overraskende bra. Fin melding på både jakker, caps og støvel, så jeg var veldig fornøyd med det.Ser jo allikevel at runderingssystemet har fallt litt ut, for selv om Odin gikk fint og rett ut på slagene, så var det ikke akkurat noen stjerne-rundering. Fremdrifta var vel heller ikke-eksisterende, selv om han søkte seg fremover så snudde han og søkte seg tilbake og kom in på samme sted som han ble sendt ut. Må virkelig passe på å rundere med jevne mellomrom sånn at vi vedlikeholder system og samspill her. Et lite paradoks er det jo at for mye rundering ødelegger for selvstendigheten til Odin i frittsøk/teig, og for mye frittsøk ødelegger for runderingssystemet. Ekstra dumt er det jo da at jeg MÅ ha runderingen inne til re-prøvene som kommer, men at jeg også hele tiden MÅ trene masse praktisk/frittsøk sånn at vi blir trygge på teigsøk med tanke på aksjoner... :/ Det er tydelig at det ikke skal være lett dette her, så vi får bare gjøre så godt vi kan. Det viktigste er jo tross alt det reelle/praktiske søket, så får vi heller trene masse opp mot regodkjenningen når den tid kommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar