Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

torsdag 13. august 2009

Rundering i vigreskogen

I tråd med min plan om å vedlikeholde runderingsform og ikke minst å minne Odin på at det er noe som heter søksmønster og system i runderingen, så ble det altså runderingslaget på meg denne onsdagen. Ble med Nina, Tone og Kai Erik i storeløypa, og hadde planen klar for hva vi skulle gjennom.

Startet med et funn på vindsia, fin melding og for en gangs skyld bra fart på innkomsten med meldinga, og så ble det 2 tomslag før vi fikk nytt funn. Vi har veldig skjelden hatt nytt funn på første slaget etter funn, så Odin har lært seg at det ikke er noen uti skogen når vi akkurat har funnet en figurant, så denne gangen fikk jeg plassert ut figurant tvers overfor der vi kom inn fra funnet, og så sendte jeg Odin ut der. Selv om han var nede og sjekket ut noen spor fra de tidligere øktene så gikk han fint ut og fant fig., meldte og påviste fint. Kjørte så 4-5 tomslag før vi avsluttet med 2 funn rett etter hverandre før vi gav oss. Totalt sett så ble runderinga vel ca 300 meter, så det var ikke lange økta vi hadde, men i og med at det viktigste denne gangen var å teste ut runderingssystemet, samt å få funn umiddelbart etter påvisning, så var det greit å gi seg der.

Fikk vel bekreftet av Tone at runderingssystemet forsåvidt sitter bra spikret fremdeles - litt skuffet er jeg imidlertid over fremdriften hans på enkelte slag, men det er ikke noe jeg vil lage et problem utav. Det vi alle så ganske så tydelig er at i og med at vi har trent så mye spor (helt siden vi bestod runderingsprøven) så har Odin blitt veldig sporsugen i runderingen også, og jeg har sikkert ikke vært obs nok på dette sånn at oppgaven min fremover blir å få veslegutten til å velge bort sporløsninger i runderinga, så nå blir det masse "lurespor" langs midtlinja, mye mer gåing for figurantene mine sånn at vi minimaliserer muligheten for at Odin skal finne sporene deres, samt å kjøre litt påvirkning i ny og ne for at han skal gå tilbake til å kun søke med høy nese når vi runderer og går teigsøk. På flere av slagene denne gangen så gikk han helt supert med veldig høy nese og jobbet godt med vinden, så det bør ikke være alt for mye jobb å få ham til å gjøre det hele tiden, det vikgigste var at jeg ble gjort opmerksom på det sånn at jeg vet hva jeg må ta tak i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar