Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

tirsdag 8. desember 2009

Bergenserspor...

Reiste til Bergen etter lørdagstreninga, og møtte etpar fra kaland lag for litt sportrening på søndagen. Jeg ba Christian om et spor med "mye faenskap", og som den gode sporleggeren han er, så gikk han virkelig inn for faenskaps-delen av oppgaven. I løpet av en kilometer så var vi gjennom flere bekkekryssinger, lengre strekninger på grusveier, opp og ned bratte grus-skrenter, tvers over en skytebane (som heldigvis var tom på spor-tidspunktet), gjennom busker og kratt og ellers andre morsomme utfordringer.

Etter ca 2 timers liggetid så bar det igang med sporoppsøk, Odin slo kontant på sporet før jeg, dum og forutinntatt som jeg var (eller er) stoppet ham fordi jeg trodde det var bakspor. Etter litt uenigheter så lot jeg ham gå "baksporet", og det gikk veldig bra, helt til vi kom til kryssingen der det satt en figurant. Odin slo rett over på kryssingen og løp bort og var veldig lykkelig over at han hadde kommet til slutten. Det ble litt "diskusjon" mellom oss før jeg satte ham på et nytt sporoppsøk. Dette sportapet gjorde at vi gikk glipp av kryssingen av standplassen på skytebanen, men når han fant sporet igjen så var det ingen tvil - han dro på med høy fart og intensitet, gjennom en kvisthaug og ut på grusveien uten noen problemer. Vi vinklet opp grus-skrenten litt for raskt, men når vi kom opp på toppen og en ny grusvei, så løp Odin raskt tilbake på sporet og fortsatte i vill fart.

Etter en god stund på sporet vinklet Odin plutselig nedover ei bratt skrent, krysset over ei myr og tok sikte rett opp på veien der resten av Kalandsgjengen stod. sporet gikk imidlertid ikke den veien, så vi gikk tilbake opp skrenten og fantigjen sporet, men det var tydeligvis vanskelig å følge det videre, for det bar avgårde i høy fart ( mens det begynte å bli mørkere og mørkere ) gjennom skogen, før vi til slutt endte opp langt ute på ei myr, der Odin fikk overvær av slutten (en hanske) som lå 20-30 meter lenger oppe mot parkeringsplassen. Vi kan ikke ha vært så langt av sporet siden Odin slo over på overvær ca 20-30 meter fra slutten, men allikevel så var ikke sporet så nøyaktig som jeg kunne ha ønsket. Veldig morsomt med helt nye sporleggere som gir oss slike gode utfordringer, så håper t vi kan få til flere slike økter nå som jeg kommer til å bli halv-bergenser i en periode.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar