Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

mandag 21. desember 2009

over natta snøspor

Fredag ettermiddag møttes jeg og Kristin U for å legge ut over-natta spor på Ålgård. Det var frost og det var meldt snø på lørdagen (noe som virkelig slo til - hvorfor kan ikke finværet slå like godt til som drittværet forresten? Må høre med meterologene om det...) så vi valgte begge to litt store gjenstander i sporene sånn at de skulle være lette for hundene å finne selv om det skulle kommme et snølag oppå dem. Sporene ble ca 2-300 meter lange, 3 gjenstander og slutt, og de ble ca 18 timer gamle før vi gikk dem.

Lørdag morgen og det hadde (enda) ikke lagt seg så mye mer snø enn to-tre cm, men allikevel nok til at jeg var litt skeptisk, siden jeg ser hvilke problemer hundene har med å finne gjenstander som blir kastet ut i snø. Ettersom jeg har hørt så gjelder det når en treffer snøen så blir ferten innkapslet og dermed vanskelig å lokalisere, men det viste seg å være noe annet med gjenstandene som hadde liggetute over natta. Jeg satte på sporsele og line og tok et sporoppsøk, og Odin slo fint på sporet og gikk rett på første gjenstand som lå ganske tidlig sånn at han raskt skulle få en bekretelse på rett spor og ikke minst rett vei. etter en belønning så toget vi ivei videre, og det var ingenting som skulle tilsi atsporet var 18 timer gammelt - det gikk ikke (heldigvis) i løpe-tempo, men Odin jobbet høykonsentrert og relativt raskt, og plukket gjenstander uten problem. Tydelig at det ikke hadde noe å si med den snøen som hadde lagt seg oppå sporene siden de ble lagt ut, for begge hundene klarte utfordringen uten noen problemer.

For min egen delså var det også veldig gøyu å se at Odin valgte rett vei på sporet kun med et bittelite utsjekk av bakspor, så det kan jo tyde på at han sliter mer når sporene er veldig ferske, for da løper han i vei så raskt på første og beste fert, at han ikke bryr seg om hvilken vei det går. Nå når han må jobbe på mindre fert og dermed også må konsentrere seg mer, så er det lett å se at han vet hvilken vei han skal velge...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar