Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

tirsdag 1. februar 2011

Prosjekt asfalt

Sined Odin har fått streng beskjed om å holde seg i ro en stund til kloen får grodd fint, så har denne uken blitt brukt til asfaltspor på parkeringsplassen til Kongeparken.

Torsdag startet vi forsiktig med et ca 150 meters spor med liggetid ca 20 minutter. Det var tørr asfalt med en del grus her og der etter vinterens strøing, så det var lett for meg å se fotsporene mine enkelte steder der jeg hadde sparket litt ekstra for å få meg selv noen referansepunkter. Odin startet ut i veldig høy fart og med nesen litt opp fra bakken, og gikk sekundært et stykke til han kom til første gjenstand. (gjenstandene er her fyrstikkeske-store biter av gamle svarte sokker som klippes opp og legges flatt ned på asfalten slik at han ikke skal lære seg å gå på syn.) Etter gjenstanden var det mye lavere fart, og nesen gikk fra fotavtrykk til fotavtrykk til neste gjenstand og videre til slutten. Det var allikevel antydninger til sekundærspor der vi fikk vinden fra siden, men hver gang vi krysset bedene som skiller de forskjellige parkeringsnivåene, så kom han seg raskt tilbake på primærsporet.

Spor nummer 2 var ca 300 meter, liggetid ca 30 minutter. Som på forrige spor så var det kryssing av bed/gress mellom parkeringsnivåene, men i tillegg så gikk vi opp og ned trapper mellom skillene for en ekstra liten utfordring. Dette sporet gikk enda bedre enn forrige, uten noe tegn til å ville løfte nesen eller gå sekundærspor.

Lørdags-sporet var på ca 500 meter, liggetid ca 50 minutter/1 time. I tillegg til alle de utfordringene vi sluttet med på torsdagen, så la jeg inn en ekstra liten morsom sak på slutten, der vi krysset lasteplanet på en trailer på langs og fannt slutten oppå det. Resultatet (foruten 2 sporgjenstander som ble spist opp) var lærdommen om at 1 time gammelt spor på våt asfalt var å strekke strikken litt vel langt med så lite grunntrening siden ifjor vår. Det var til tider veldig vanskelig for Odin, spesielt der det rannt smeltevann fra noen små brøytekanter som lå igjen etter vinteren. Vi kom oss likevel gjennom sporet relativt ok, og til min store overraskelse så var ikke avslutningen en utfordring i det hele tatt. Odin gikk med nesa i bakken helt intil trailerhengeren, løftet nesa og hoppet opp på planet og gikk spor fremover hengeren til han fant sluttgjenstanden som var stukket ned mellom stålbjelken i midten og tresvillene på siden av tilhengergulvet. Kjempebelønning og stormende jubel før vi avsluttet og gikk tilbake til bilen. Når vi kom hjem var det lett å se at sporet hadde slitt på en gammel rottishjerne, for selv om han ikke hadde fått sprunget og lekt seg slik han helt sikkert kunne ha ønsket, så ble det vanskelig nok mentalt sett til at han la seg til å snorke foran vedovnen kort tid etter at vi kom oss inn dørene hjemme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar