Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

mandag 28. februar 2011

Bloggvegring

Når jeg må begynne med 2-ukers-sammendrag for å få med alt jeg har utsatt å skrive om, så begynner det kanskje å se ut som jeg lider av bloggvegring, men sannheten er at jeg rett og slett ikke har hatt mulighet til å ta meg tid til skriving her. Trening har det imidlertid blitt... Forrige onsdag kjørte vi ei super overværsøkt på Orrestranden. Odin jobbet i høyt tempo og ikke minst veldig selvstendig. Dekket områdene veldig bra og meldingene var helt topp.


Lørdagen var det rundering på Sviland. Jeg bad Paul og Sylvelin om å være dommere og fikk en ukjent oppgave. Vi endte opp med ca 600 meter og 3 funn. Det siste funnet var av 2 gående figuranter som i tillegg tok kontakt med Odin når han fant dem. På tross av slike momenter så var det veldig bra meldinger på alle funn. Litt lav fart til tider, men jobbet jevnt og var lett å styre. Tilbakemeldingene fra dommerne var omtrent det jeg selv hadde merket meg, men allikevel mente de at han jobbet veldig bra.

I og med at vi har hatt litt begrenset med tid og litt begrenset med form, så har det i det daglige blitt mye inne-trening, og for å gi Odin en liten utfordring så har vi trent inn dekkmarkering på gjenstander. Vi har kommet så langt at han nå dekker momentant ved gjenstander som ligger i nærheten av meg, men i og med at apporteringa ligger så sterkt hos Odin, så apporterer han når han finner gjenstander etter et søk, eller når de ligger langt fra meg. I og med at planen ikke er å flytte dekkmarkeringen ut i nrh-sammenheng på hverken felt eller spor, så gjør det ingenting om han apporterer dem etter et søk, for det viser bare at apporten sitter skikkelig godt. Vi bruker dette bare som et hobbyprosjekt der gjenstanden blir et signal om en rask dekk. Det var tydelig at det tok litt tid før Odin forstod øvelsen, så det ble ikke mange repetisjonene før han var sliten.

Istedetfor onsdagstrening, som ble forpurret på grunn av influensa-lignende tilstander, så ble det noen korte lufteturer og dekkmarkerings-trening, og på fredag når formen var fin igjen, så tok vi ut på det som skulle bli ei sinnsyk intervall-økt. Armert med masse godis, ei stoppeklokke og en frisbee, så tok vi oss en 20 minutters oppvarmingstur før vi satte igang med fullt galoppkjør med frisbeekasting. Vi holdt på i 10 minutter før vi tok pause omtrent like lenge, og etter det kjørte vi 3X6 minutters intervaller med 5 minutters pause mellom hver. Når vi var ferdige var Odin heltent og nærmest klatret opp og overfalt meg for å få tak i pipedyret jeg hadde i lommen, og når han omsider fikk det så lekte og koste vi oss en god stund før vi gikk tilbake til bilen, noe som ble en fin halvtimes tur i rolig tempo for å myke opp musklene hans igjen og få roet skikkelig ned. Vel nede ved bilen ble det masse stretching og massasje før vi reiste hjem. Det ble utover kvelden rimelig tydelig å se at det var lenge siden sist gang vi kjørte så heftige økter, for det var skikkelig gangsperr på stakkars Odin. Heldigvis for ham så var far raskt fremme og la ned teppe foran vedovnen, og varmen fra vedovnen sammen med iherdig massasje av ømme muskler hjalp godt på, for allerede neste morgen var han så klar for trening igjen at han hylte og grein verre så snart jeg kom i skade for å brune T-ordet (les: trening) når jeg fortalt Siv om dagens planer.

Sportreningen var en fortsettelse på spontanspor-prosjektet vårt, og Ola la ut 4 korte spor (ca 100 meter hver) som fikk ligge og bli ca 4 timer gamle. Jeg tok som vanlig Odin med meg opp til oppsøkslinja og satte på ham sporselen uten å si noenting. Jeg gav heller ikke sporkommando før jeg startet å gå sent bortover oppsøkslinja, og Odin fulgte på og fikk jobbe helt selvstendig i søket. Det er tydelig at han nå har forstått hva vi driver på med, for nå har han blitt mye mer selvstendig under fri-oppsøkene, så neste trinn nå er å koble på sporlina og la ham gå fritt med lina på. Tidligere er det jo klikket fra karabinkroken på sporlina som har satt ham i "løp-og-trekk-som-bare-f-raskest-mulig-for-å-finne-sporet" modus, men nå som han har blitt mer konsentrert på å søke der jeg går og ikke der han selv føler det for godt, så får vi se om vi ikke kan få bedre dreis på oppsøkene våre frem mot Re-prøvene.

Selve sporene gikk ganske så greit. Odin fikk lov til å sjekke ut baksporene og når han fant ut at han ikke fikk noen respons på dem så kom han raskt tilbake og tok sporene rett vei. Han gikk nøyaktig og i et fint tempo og løste alle de 4 oppgavene supert helt på egenhånd. På neste spor-økt så blir det en test av oppsøk med line og rett i et a-spor (minst), for å se hvordan spor-konsentrasjonen hans er etter en lang periode med korte og vanskelige spor, og så blir det nok masse figurantarbeid og system-økter på runderingen for å bygge opp under både motivasjon og førbarhet og kontroll.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar