Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

søndag 6. september 2009

Aksjon i Aksdal

Kl 13.55 på torsdag ringte alarmtelefonen. Vi ble utkalt på leteaksjon i Aksdalsområdet. Jeg var hjemme og var igang med pakkingen til Bø-samlinga, så det var raskt gjort å hive alt utav bilen, sjekke over beredskapssekken og slenge Odin i bilen. Kl 10 over 2 var vi avgårde. Møtte Tone, Krissi og Paul på ferja og vi kjørte sammen inn til KO på Aksdal kommunehus. Etter litt briefing så bar det ut i Førresbotn for å søke noen teiger der. Når vi kom ut i søkeområdet så vi at det var fullt av sau i Krissi sin teig, og siden Odin ikke bryr seg om sau, så byttet Krissi og jeg teiger og satte igang. Jeg fikk banket på i alle husene som lå i teigen min, men ingen hadde sett noe. Etterpå gikk jeg opp i utmarkene og startet søket innimellom alle ulldottene som løp rundt der.

Etter etpar timer fikk vi kontrabeskjed om da var det bare å returnere til KO så raskt som mulig for å endevende Aksdal før det ble mørkt. Først fikk jeg og Tone en teig som lå rett ved KO, ei skikkelig tett og overgrodd myr med noen bekker og turstier innimellom. Det var et vanskelig område å søke av, siden det bare var ca 150 meter bredt og med tett bebyggelse på alle kanter, men jeg tok en runde og sjekket ut noen små bygninger før jeg gikk over til å rundere meg opp og ned på alle turstiene som gikk på kryss og tvers. Fikk noen indikasjoner inn på et innegjærdet byggeområde som var så sterke at jeg valgte å melde det inn til KO. Litt etterpå kom det en sivilforsvarsmann og ble med meg opp til området og hoppet over gjærdet for å sjekke ut bygningene. Tydeligvis var det bare all ferten fra bygningsarbeiderne som Odin var interessert i, for det var ingen på området.

Neste teig var egentlig Krissi sin teig, men den var så ufremkommelig og vanskelig å søkt av at jeg ble bedt av Paul om å bli med å assistere henne. Jeg tok for meg ei bratt skrent som grenset ned mot byggefeltet i tillegg til toppen av fjellryggen, uten resultat. Etter dette returnerte vi til KO for å beskjeden om at vi skulle sitte lyttepost hele natten på noen utvalgte fjelltopper i nærheten av byggefeltene og aksdal sentrum. Det regnet og var mørkt og kaldt, men jeg pakket med meg campingstol og jervenduk og tuslet opp i fjellsiden og satte meg til rette med Odin sittende ved siden av meg. Etterhvert døde mesteparten av lydene hen og med stillheten så var det tydelig å se at Odin skjerpet sansene. Når klokka nærmet seg 5 på morgenen var både Odin og jeg både kalde og våte, og ettersom folk i husene begynte å våkne og reise på jobb så var det ingen nytte i lyttepost, så da pakket vi sammen, Tone meldte fra til Politiet om at vi avsluttet søket og så reiste vi hjem. Jeg var så heldig at jeg fikk kjøre rett ombord på ferja som siste bil før avreise, så jeg slapp venting der, og var hjemme i halv 8-tiden på morgenen. Vi hadde da vært borte siden kl 2 på torsdagen, og vært i søk fra ca kl 18 til kl 5. Det ble jo riktignok noen pauser mellom teigene, og litt transporttid, men alt i alt så må jeg vel si at det var forståelig at Odin var trøtt når vi kom hjem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar