Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

torsdag 24. september 2009

Rundering - ukjent oppgave.

Møtte Nina, Morten, Ritva og Gro Elin på Sviland idag for ei ekstra treningsøkt før turen går opp til Røldal for en jakttur eller tre. Jeg hadde ikke helt bestemt meg for hva jeg ville trene på før jeg møtte opp, siden spørsmålet om trening kom så brått på, men det stod mellom halsmelding eller rundering. Har trent såpass mye halsmelding i det siste at valget falt på ei runderingsøkt. Jeg var sistemann ut, og valgte en ukjent oppgave med 3 figuranter. Den eneste begrensningen jeg gav figurantene var at de to første måtte være armert med biteskinn og sistemann med godbiter, og at jeg stoppet et sted mellom haugen og 600-meters svingen så de måtte være innenfor det området.

Før figurantene gikk ut så lot jeg dem fyre Odin opp med biteskinnene mens jeg holdt ham igjen, og når de la på sprang bort fra oss og ut i skogen så var det full konsert fra Odin helt til vi fikk beskjed om å starte. Første slaget gikk ut midt i helveteskrattet, og etter et fint slag og en fin passering så var hunden borte vekk... LENGE! Etter langt om lenge kom han inn med melding. Koblet på påvisningslina og satte på sprang på noe som skulle vise seg å bli ei lang påvisning. Løp rett inn på den ytterste veien, fulgte den opp til svingen og så bar det innover på oppsida av myra der vi fant Ritva, som egentlig skulle være andre figurant. Når figurantene forsvant ut i terrenget så fikk Odin tydeligvis med seg hvilken vei Ritva tok, for han hadde fulgt sporet hennes hele veien. Jeg må altså bli flinkere på å påpeke at ALLE figurantene må gå ut i forkant sånn at vi ikke risikerer sporløsninger, men så lenge han ikke fant sporet før han var ute på 60 meter så er det vel egentlig greit, selv om det ikke er helt ønskelig så lenge det er rundering og han ikke skal søke på totalt selvstyr. Gikk tilbake til der jeg hadde fått meldingen og fortsatte runderingen.

Hadde 2 slag ut på samme siden for å dekket starten av høgskogen, og her fikk vi melding og funn av Morten, som egentlig skulle være første fig. Etter 50-60 meter hadde vi altså funnet de 2 første figurantene, noe som tilsa at det ble et langt parti med tomslag før siste figurant, men det var jeg sikker på at skulle gå fint så lenge jeg var armert med et nytt "tjuvtriks" som jeg snappet opp på Bø-samlinga. Når vi kom opp til første sving så var det litt problematisk å Odin til å gå skikkelig ut, siden han tross alt hadde vært der og funnet Ritva tidligere, menhan gikk allikevel ut på gode 50 meter,bare med litt manglende intensitet. Et lite "Hei!" gjorde imidlertid underverker, og plutselig var runderingsformen og intensiteten på topp igjen. Kjørte tomslag med fin fart og flyt frem til myra midt mellom haugen og 600-meters svingen, der vi fant Nina (og med vi så mener jeg selvsagt Odin, siden det tross alt var han som stod for letingen). Etter funnet ble det 2 flotte tomslag til svingen, hvor vi avsluttet med masse lek og godbitbelønning inne på midtlinja. På vei tilbake til bilen gikk jeg og Odin gjennom "valpeløypa" for å finne igjen radioen jeg hadde klart å legge fra meg da jeg var fgurant for Bizzo. Etter at Odin fant og apporterte den til meg ble det en skikkelig uttøyings-økt på ham før vi gikk tilbake til bilen for å reise hjem. Har nå startet med skikkelig oppvarming før, samt uttøying og rolig nedkjøring etter treningsøktene i tillegg til bruk av back-on-track dekkenet, og det ser ut til å gi gode resultater. Når det i tillegg vanker massasjetimer på Odin etpar ganger i uka (bruker alle de triksene jeg har lært meg av en utdannet hundemassør) så satser jeg på at vi skal klare å holde den gamle gutten i aksjon i lang tid fremover. Sånn som han gikk idag så er det jo tydelig at han er i storform, for selv om han var overtennt i starten så gikk han bare bedre og bedre utover i løypa, og jeg er helt sikker på at vi kunne ha gått både 5 og 6 hundre meter til uten problem.

Nå blir det en rolig periodei ei lita uke, med jaktturer for matfar og bare koselige dager med en og annen liten fjelltur for Odin, så får vise hvordan han er i form når de andre HF-ene kommer til Røldal for hundeførersamling, for da blir det forhåpentligvis noen lange overvær på høyfjellet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar