Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

torsdag 12. november 2009

endelig tilbake!

Som beskrevet i forrige innlegg, så har vi vært borte fra bloggen pga dns-problemer, men til min store glede er vi endelig tilbake på nett. Gidder imidlertid ikke å skrive et eget innlegg pr. økt vi har hatt siden sist, så tar jeg et sammendrag her.

Torsdagsøkta på Sviland ble ei økt tilsvarende en mørkerunderingsprøve med 100 meter og en figurant ekstra. Odin gikk kjempebra og hadde ingen problemer med hverken fart, meldinger eller dekking av terrenget. Startet imidlertid med etpar feilmeldinger, siden dette var første dag med trening på ei stund, og Odin var dermed mer opptatt av pølsebitene jeg hadde i lommen enn søksøvelsen, helt til han forstod at det faktisk ikke var noen vei utenom søket, og at han ikke fikk godbitene av meg før han fant figurantene. Heldigvis så var han såpass enkel å lese at jeg med en gang så på adferden hans når det var feilmelding og når det var funn. (må faktisk si at jeg er ganske fornøyd med hvordan jeg nå klarer å lese Odin når vi er på jobb).

Lørdagen var det overvær ved Bjerkreimssenderen, og det var Riva, Kristin U, Bjørn, Frode D og meg som møtte opp. Jeg la ut et A-spor til Frode og Bandit mens de andre startet med overvær. Når det var min tur og figurantene var på plass, så satte vi igang. Odin hadde flere indikasjoner allerede nede ved bilene, men det var litt for langt unna til at han gikk på dem helt av seg selv. Når jeg fulgte ham opp så for han avgårde og lokaliserte fint på lang avstand, men jeg ser tydelig at han trenger mer erfaring med skikkelig lange overvær i krevende terreng slik at han blir trygg på å jobbe seg fremover og finne igjen fertssonen på egenhånd. Vi fikk 3 slike økter, og jeg så fremgang for hver økt, så det er jo tydelig at han vet hva han skal, men han må bare frisket opp kunnkapene sine litt. Memo til meg selv må være at det blir alt for skikkelig lange overværsøkter jevnt over. Skylder jo selvfølgelig det litt på A-godkjenningen som vi har vært gjennom i år, som har tatt fokuset vårt bort fra praktisk søk og over på søksprøvene hele første halvår. Satser på at det vil bedre seg utover neste år, iallefall helt fram til 1.re-prøvenervene begynner å gjøre seg gjeldende og vi faller tilbake til å spisse inn runderingsformen før re-prøver i 2011.

På søndagen var det Forf-øvelse, og beredskapssekken ble omhyggelig ompakket lørdags kveld, og kl 8 søndags morgen var jeg lys våken og fikk smurt nistepakke og kokt og drukket kaffe mens jeg ventet utålmodig på utkallingen. 5 over 9 ringte alarmtelefonen, og umddelbart ble Odin og sekken satt i bilen, og jeg kjørte ned på Statoil for en ekstra kaffekopp mens jeg fant fram oppmøte-kartreferansen på kartet. Når det var klart så bar det i vei i vill fart til Kyllingstad, og langs veien traff jeg på Kristin U, og vi kjørte sammen til KO. Vi registrerte oss og fikk utdelt en stor teig som vi skulle dele med Tone, og mens i stod og tok ut mindre teiger så kom Krissi, Aud og Kare også og fikk sine teiger. siden både Kristin, Krissi og jeg måtte gå gjennom Tone sin teig for å komme til våre, så samlet vi oss og gikk i samlet flokk for å forhindre unødvendig mye spor i Tone sin teig. Mens vi gikk oppover så markerte plutselig Odin veldig, og jeg spurte Kristin og Krissi om jeg burde la Odin gå på den markeringen, men vi ble enige om at jeg skulle la Tone søke av sin egen teig uten innblandig fra andre hunder. I ettertid har jeg sett mye over kartet, og ut fra sånn som vindretningen var, så er jeg rimelig sikker på at det Odin markerte på 2flyvraket" og den ene savnede. Litt surt at jeg ikke lot Odin gå på det, men jeg vet jo at i en reell situasjon så hadde jeg når latt Odin gå og heller gitt beskjed til vedkommende som hadde teigen. Siden dette "bare" var en øvelse så fokuserte jeg heller på å komme meg ut i min egen teig og søkt av den. Sånn skulle det imidlertid ikke bli, for like etter at jeg ankom teigen min, så fikk jeg og Krissi, som hadde teigen utenfor min, kontrabeskjed og måtte returnere til KO for å mye teiger. Når vi ankom det stedet der Odin hadde hatt markeringen sin på vei opp, så var han oppe og været skikkelig igjen, og da var det masse hjelpemannskaper som hadde ankommet funnstedet og var i ferd med å transportere ut den savnede.

etter en kort tur innom KO så var det ut i ny teig, og her var det virkelig krevende å gå! Myr, fjell, mer myr og piggtrådgjærder, og null figuranter. På vei tilbake til KO etter beskjeden om at alle var funnet, så slo Odin på en tropp med rovere og løp bort og meldte på alle i gruppen. han var litt usiker på hvem av dem han skulle påvise, men etter å ha stått og sett litt på dem så valgte han den nermeste, og fikk lov til å påvise sånn at han skulle et funn etter så mange timer i søk. På tross av tungt terreng og lang tid i søk så var det en veldig bra øvelse, og selv om Odin ikke fikk et skikkelig funn, så lærte iallefall jeg litt mer om søk sammen med andre letemannskaper, noe som er en veldig viktig lærdom med tanke på fremtidige aksjoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar