Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

søndag 1. november 2009

Overværs-samling på Tjørn

Vi var 9 stykker som trosset vær og vind og møttes på Tjørn denne helga, og for meg så var det selvsagt hva jeg skulle vie helgen til - med det terrenget vi har til rådighet og den stabile og sterke vinden så bare MÅTTE det bli lange overværsøkter (spesielt med tanke på at Odin har blitt mer sporsugen etter alle sporutfordringene han har lykktes med i det siste og derfor var nødt til å jobbe litt på overvær nå).

Fredagen ankom jeg hytta litt før kl 5, og etter at krafta var satt på kok så tok jeg med meg Odin og tuslet meg på en timeslang runde opp til Merstadvannet og videre opp til Trollarinda før vi snudde og kom oss ned til hytta igjen. Kort tid etter at jeg kom inn og fikk matet Odin, så kom kjøkkenhjelperen min (Kjetil) med råvarene, så da var det igang med kveldens middag.

Lørdags morgen var jeg oppe tidlig og luftet Odin godt før frokost, og etter etpar kaffekopper og litt havregrøt så var det igang med planlegging av økt 1. Kjetil, Abbe (Ann Birgitte), krissi og jeg skulle trene overvær, så vi laget oss en rulleringsplan og satte igang. Når det var min og Odin sin tur så var planen å gå langs veien ned til hytta nede i svingen og starte derfra, og så lå 2 figuranter oppe ved vannene. Nå gikk det (som jeg har erfart så mange ganger før også), ikke helt som planlagt. Odin fikk en kjempe-indikasjon på figurant nede fra veien allerede halvveis ned til hytta, og jeg valgte da å slippe ham for å se om han fulgte opp ferten. Vi kom opp til runderingsløypa midt mellom de to første vannene, og her jobbet Odin kjempebra. Han tok avgårde på innsiden av vannet og forsvant over haugene i vill fart. Jeg gikk etter oppover og speidet etter ham, og plutselig så jeg at han kom nedover runderings-midtlinja på vei tilbake til der vi kom fra. Jeg ropte ham til meg og startet å krysse oppover mot hytta for at han skulle ferten igjen, når jeg hørte på radioen at vi hadde kommet inn i teigen for tidlig til at vi kunne ferten av Abbe. Siden Odin hadde jobbet så bra på første fig, så valgte jeg å bare gå til han fikk funn og så heller funn av Abbe på økt nr. 2.

Vi krysset oss oppover mot vinden nermere og nermere hytta, og plutselig kom vi inn i fertssonen igjen og Odin forsvant oppover. Jeg så at halen begynte å gå som en propell langt oppi lia, og like etter kom han inn med melding. Påviste og avsluttet økta med masse lek før vi returnerte til hytta for å spise lunch. Når jeg så hvor Abbe hadde vært, så fant jeg ut at vi faktisk måtte ha vært helt i enden av 800-meteren for å i det hele tatt ha fått noe fert, så sett i lys av det var det nok en bra avgjørelse å ikke gjøre helomvending og gå nedover igjen når Odin allikevel jobbet sånn for å lokalisere Kjetil. I tillegg så var jeg jo egentlig helt klar på hvordan vi skulle ha andre økta, noe som heller ikke gikk helt som planlagt. Selv om det ble med det ene funnet denne lørdagen, så fikk vi uansett slitt oss skikkelig ut, både Odin og meg.

Søndags morgen våknet jeg til synet av sludd og snø på bilene, og vinden hadde i tillegg økt i styrke fra lørdagen, så det ble raskt bestemt at vi på overværs-gruppa kun skulle ha ei økt hver før utvask og hjemtur. Vi kjørte samme opplegget som lørdagens økt, og denne gangen jobbet Odin kjempebra, med utrolig høyt tempo og intensitet hele tiden. Superfornøyd med at han valgte bort spor totalt på denne økta og intensiteten var også nok til å gjøre far stolt! Litt selvforskyldt oppstartstrøbbel (dødt radiobatteri og dårlig mobildekning bl.a.) er jo ting som vi bare må regne med av og til, og der tar jeg veldig enkelt og uten forbehold på meg skylden for dårlig planlegging under pakking til samlinga, men alt i alt ei super helg, med godt treningsutbytte og ikke minst (som alltid) kjempegodt selskap og masse gøy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar