Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

onsdag 24. februar 2010

Miljøtrening og ekstremforstyrrelser i Bergen.

Første gang i et helt nytt miljøtreningsområde, og første miljøtrening på LENGE, så alt lå til rette for ei kjempebra søks- og motivasjonsøkt for Odin denne mandagen. Vi ble første ekvipasje ut siden vi ikkje kjente området fra før (sånn at jeg ikke fikk sjangs til å se området og gjøre meg opp noen tanker/formeninger før vi skulle ut i søk) og jeg armerte Thomas med biteskinn og godbiter og han gikk for å plassere ut 2 figuranter.

Området var et sandtak med svære grushauger, og et utelager for masse containere. Odin fikk på seg merketrekanten sin (kjører vanligvis slike miljø/ruin-økter med umarkert hund, men på grunn av mørket og muligheten for anleggstraffikk, så ble det slik) og så bar det igang. Han var helt i fyr og flamme over å lov til å løpe rundt i snø og samdhauger, og det varte ikke lenge før han tydelig slo på første fig, som lå på toppen av et aldri så lite grus-fjell. Etpar forsøk på å komme seg opp på mindre egnede steder, og så fant han til slutt et sted der han kunne klatre seg oppover. Ikke lenge etter hørte vi halsen, og da var det bare for meg å legge på sprang opp for å hente ham.

Neste funn var inne på lagringsplassen for containerne, og det varte ikke lenge før Odin hadde peilet seg inn på en container. Først kom det etpar litt nølende bjeff, men etter litt sirkling, piping og graving på den, så var han sikker - her er det noen! Satte igang halsingen, men på "feil" side av containeren. Hanne lå helt intil åpningen i fronten av containeren, mens Odin stod bak og halset. Etter en stund tok han en ny runde, og denne gangen hoppet han opp med framlabbene opp på containeren og strkk seg slik at han fikk se figuranten, og da var det rett i belønning etter etpar hals. I ettertid har jeg tenkt at jeg absolutt burde ha fått belønnet ham når han stod og halset jevnt og fint uten å ha sett figuranten, men der og da var det ikke bare langt fra mine tanker, men også nesten umulig å gjennomført i praksis. Uansett veldig bra å se at han ikke gir seg når han har bestemt seg for hvor figuranten er, og det at han gjerne vil helt "up-close" til figurantene er jo bare positivt - for det minsker jo sjangsen for avstandsmelding på ettersøk.

Etter at alle hundene var ferdige (Kira var siste hund ut siden hun hadde løpetid) så fikk jeg lagt ut en figurant til slik at Odin ville overvær nesten med en gang han kom ut av bilen. Utfordringen her var at Kira stod og ventet på ham utenfor bilen, og de fikk snuse litt på hverandre før hun ble satt i buret. Utrolig nok, medtanke på hvor ekstrem Odin vanligvis er når det er løpske tisper i nærheten, og med tanke på at han og Kira leker så godt sammen til vanlig, så var han faktisk mer opptatt av å komme seg i søk enn å snuse på løpetids-lukter. Kjempefornøyd over å testet ut hvor mye han faktisk stenger ute når han er på jobb.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar