Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

torsdag 19. august 2010

Onsdagsrundering

Vi var 6 stykker som møtte opp for runderingstrening denne onsdagen, og etter en fordeling så ble det Tone, Ronny og meg som fikk langløypa. På grunn av diverse forsinkelser så var jeg sistemann som ankom, så da ble jeg figurant for de to andre før det ble Odin sin tur.

Det hadde regnet så det var veldig fuktig i vegetasjonen, og i tillegg var det veldig trykkende og varmt, noe som tydeligvis er favoitt-klimaet til flåtten, for jeg kan ikke huske å ha sett noe tilsvarende med tanke på antall på lang tid. Når jeg var på plass som figurant på første funn, så fant jeg 5 flått krypende på meg, og det var bare etter ca 60 meters gåtur gjennom gress. Etter trening så plukket jeg i tillegg ytterligere 2 av meg (børstet også av endel når jeg var figurant) og 4 av Odin. Heldigvis så fikk vi besøk på trening av en som på oppdrag fra telenor skulle rydde opp i all kratt-veksten i hele vigreskogen, så forhåpentligvis blir det ikke så mye flått der fremover. (de som har fulgt bloggen min har nok fått med seg at jeg fikk ekstrem flått-skrekk etter at Odin måtte på antibiotika-kur etter et skikkelig stygt og betent bitt, derfor denne innledningen.

Treningsmessig sett (som jo er det denne bliggen skal handle om) var det ei veldig bra økt. Jeg fikk Ronny og Tone til å legge seg ut på hver sin side av stien sånn at Odin fikk ca 100 meter med tomslag før han fikk 2 kjappe funn. På det ene slaget på venstresiden så løp han ut og trakk laaangt fremover, før han bråsnudde og satte avgårde utover mot jordene og ifølge Ronny, som hadde sett ham et stykke unna, så var han sikkert nede for å melde på noen i Nærbø sentrum. Etter en stund kom han imidlertid inn igjen og fikk et nytt slag og funn av Tone på høyresiden. Mens hun trakk fremover var det funn av Ronny, og så funn av Tone igjen mens Ronny trakk frem og klatret (høyt) opp i ei mast for å være siste funn. På dette slaget måtte han jobbe ganske lenge for å lokalisere Ronny, men etter en del jobbing og litt piping før melding når han omsider fant ham, så gikk det superbra. På tross av varmen virket Odin så pigg at vi helt sikkert kunne ha fortsatt lenger, men jeg ønsket å stoppe mens vi var på topp, så vi gav oss etter ca 300 meter (max) med 4 funn.

1 kommentar:

  1. Forstår godt at du har flåttpanikk, ja, og hadde eg vore med dåkken og trent, hadde ikkje eg "LAGT" meg ut som figurant, nei! Då hadde dåkken fått trene på "ståande-figurant-midt-oppå-ein-svær-stein-for-slikt-gjer-villfarne-folk-heile-tida" :-)

    Som eg skreiv til Tone i går, bland ut vatn og edikk 50/50 og spray det på Odin som ein ekstra sikkerhet når dåkken skal til Vigreskogen :-)

    SvarSlett