Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

søndag 29. august 2010

søndagsrundering

Siden jeg klarte å bli syk dagen før avreise til Dyranut, så ble det ei helg med svært lite trening for Odin, ei tennisball-"rundering" på Sviland på fredagen med ca 30 "slag" ut etter tennisball, fremdrift og passeringer og vaffel-benønning på midtlinja av og til. Siden det egentlig bare er tennisball-intervaller så kan det jo egentlig ikke kalles rundering, men tanken bak det hele er å bruke den samme innkallingen på denne treningen som i runderingen for å terpe på runderings-systemet i håp om at det hjelper Odin med fremdrift og farten på innkomsten. Denne gangen ble det bare brukt for å gi Odin så mye fysisk trening som mulig på en måte som gjorde at jeg ikke skulle trenge å bevege meg så mye. Det beste med denne treningen er at Odin kan holde full galopp på flere titalls slag, iallefall så lenge det vanker litt vaffel her og der.

Lørdagen ble det kun en liten luftetur på grunn av at fredagens tur gav feberen min et oppbluss, men med litt ibux-terapi, så var jeg klar for ei lita runderings-økt på Bue på søndagen.

Line møtte opp med den nye valpen, så mens vi ventet på Sylvelin så ble det tid til litt sosialisering med Joy og Odin, samt litt bading for Odin.

Selve runderinga var en helt straight sak - Ukjent oppgave, 2 figuranter, ca 400 meter. I starten gikk Odin ikke så langt ut som jeg kunne ha ønsket, men etter 2 slag så økte han både dybde på slagene og ikke minst tempoet. Tydelig at han bare måtte varme opp litt. Omtrent halvveis i løypa fikk vi funn av Line. På det slaget trakk han veldig langt frem, så det ble en lang påvisning og en lang tur tilbake for å få sendt på andre siden og dekket terrenget der også. Vi runderte oss videre helt til slutten av løypa, og akkurat idet jeg skulle sende Odin ut på siste slaget så kom Sylvelin gående nedover midtlinja. Hun lå rett ut på høyresiden fra der jeg hadde sendt Odin ut når han fant Line. Hun hadde ligget godt skjult i høyt gress i ei grøft, og Odin hadde passert på feil side av vinden, bare noen meter fra henne. Han hadde stoppet for å drikke og kommet inn uten å finne henne. Det er forsåvidt helt greit at det skjer av og til, men jeg liker det allikevel ikke i det hele tatt når vi går over en figurant. Heldigvis har det ikke skjedd så veldig mange ganger, men allikevel gir det meg en dårlig følelse. 

Rent bortsett fra den feilen i søket, så gikk han veldig bra, fartsmessig. Det jeg nå sitter igjen og tenker er at det kan hende at kvaliteten på søket hans går ned når farten går opp, og om det dermed vil være uforsvarlig av meg å pushe ham på fart i runderinga, og heller la ham jobbe i det tempoet der han jobber best. Vi får uansett prøve på det litt fremover, så får vi heller bare se hva som skjer med tanke på tidsbegrensningen på A-prøvene neste vår. Det er jo veldig lett å finne på masse unnskyldninger når det skjer ting som man ikke liker, og varmen kunne helt sikkert ha blitt brukt som en unnskyldning her. Nå vet jeg jo for et faktum at hundenes luktesans blir veldig nedsatt når de blir veldig varme og begynner å pese masse, og han peste virkelig masse etter funnet av Line, men allikevel - det unnskylder ikke at vi ikke gjorde funn av Sylvelin denne gangen. Jeg skal imidlertid prøve å ikke over-analysere alt, og heller bare godta at "noen ganger bare skjer det...", så får jeg bare trene mer på å dekke terrenget mye bedre under alle tenkelige vær og vind-forhold, og da selvfølgelig på en måte som ikke sliter ut eller demotiverer Odin sånn at vi ikke ødelegger samarbeidet vårt.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar