Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

fredag 30. april 2010

Kan man kalle det rundering?!?

Det tok meg litt tid å bearbeide inntrykkene fra onsdagens trening, som egentlig skulle være et slags forsøk på rundering... For å gjøre en lang historie kort, så ble vel sluttproduktet for treningsdagen et godt stykke unna det som går for å være rundering! Ordene anarki, kaos og selvstyr føles for meg mer nærliggende... Vi skulle ha en ukjent oppgave på Sviland 2 - ca 400 meter og 3 fig. Startet flott - Odin for ut fra midtlinja med eksplosiv kraft, og mosen føyk bak ham - søkte fint og raskt og hadde en passering i to-hundre-og-nitti.... Og... vel, det var det... Han forsvant og var borte LEEEEENGE, og når han endelig kom unn så ble det masse rot. Han hadde tydeligvis en formening om at det var noen der ute som han akkurat hadde vært, for når jeg sendte ham ut på motsatt side, så forsvant han, var borte om mulig enda lenger, og kom etter mye om og men inn med melding - FRA DEN SIDEN HAN HADDE VÆRT UTE PÅ PÅ FORRIGE SLAG!?! Påvisningen ble lang og kronglete, men han fant og påviste altså Sylvelin og Gro Elin, som satt sammen under et tre helt i slutten av løypa. Her var det ikke mye rundering å spore nei, snarere et ekstremt uorganisert teigsøk...

Vi gikk tilbake og fortsatte runderingen for å finne Frode, og det viste seg at han lå midt inni en tett skog som Odin hadde løpt rundt på utsiden når han hadde funnet Gro Elin og Sylvelin - uten at Frode hadde sett noe til ham. Tydeligvis så har rottishjernen misset det som vi har terpet så mye på tidligere; 50 meter ut, 50 meter fram og så inn til far igjen... Når han kom inn med melding etter å ha funnet Frode, så skjedde igjen det som har hatt en tendens til å skje når Odin har fyrt seg opp på å gå mye tomt (eller å ha søkt lenge og intensivt) - han kom inn med meldingen, satte seg, spyttet bittet og var på vei ut til fig. igjen før jeg fikk sagt vise. Hold fast var ikke engang et tema - her var det om å gjore å komme raskt ut til Frode! Jeg fikk ham inn til meg igjen og sendte ham ut for å melde på nytt. Denne gangen gikk han rett i halsmelding, siden bringkobbelet ikke gav ham resultater... Utrolig hvor masse problemstillinger man kan møte på når det gjelder hundetrening altså!

Alt i alt så kom jeg opp med ei smørbrødliste for videre fremdrift som ser mildt sagt skummel ut... Det vi må gjennom er masse ny terping på runderingssystemet, med påvirkninger, rett på fig, tomslag med påfølgende funn etter passering, 2 funn på rappen osv, og alt dette i tillegg til masse ukjente oppgaver for å terpe mer på hold fast, siden han kun gjør det når vi trener ukjent (jeg sender tydeligvis ut noen signaler da som gjør ham ekstra tennt på å få påvise raskt...). Heldigvis så føler jeg at vi er der vimå være og litt lenger når det kommer til spor, noe han har gjort veldig bra i det siste, så vi får fokusere litt på rundering fremover og ikke fullt så mye praktisk slik at den selvstendigheten han har på teigsøk ikke visker ut alle håp om å klare re-godkjenningen til neste år...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar