Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

søndag 4. april 2010

ny spor-rekord og rundering

Etter treninga på torsdag lå det igjen et "ubrukt" spor i runderingsløypa, og hv passet vel bedre enn å sjekke ut Odins evne til å gå gamle spor på lørdagstreninga? Jeg gikk opp langs midtlinja og la yndlingsgrisen under slutt-sløyfa og returnerte for å se om og hvordan Odin ville takle et 48 timer gammelt spor med masse kryssinger både av figuranter og runderende hunder. Lot ham få snuse litt på luen min som en smeller når vi stod ved start-sløyfa, og så satte vi avgårde i noe som må være det roligste sportempoet jeg har sett på lenge. Litt varring og usikkerhet i starten, men når Odin merket at jeg fulgte opp så ble han tryggere på at han gjorde noe riktig, og støvsuger-moduset slo inn skikkelig. Veldig stilig (og veldig lett) å se når han kom til en hunde-kryssing og sjekket ut den en liten meter, før han selv jobbet seg tilbake på det gamle sporet og gikk videre. Det var tydelig at det var vanskelig, og spesielt når jeg hadde gått over et veldig vått myrområde, men med tiden til hjelp så løste Odin oppgaven fint, og jeg har skjelden sett ham så stolt som når han fant grisen sin i slutten av sporet - brystkassen fram, halen ret i været og gikk rundt og småtygget på grisen for å få masse lyd fra den, og nektet å la meg få "låne" den for å leke med ham. Den var helt tydelig bare hans, og han br den med seg helt inn i bilen, og ville ikke gi den fra seg der engang. Litt forhandling resulterte imidlertid i at jeg fikk kjøpe grisen av ham for en neve blodpølse, og så var det hvile før neste økt.

Økt 2 var en ukjent runderingsoppgave med 3 figuranter. Begrensningene figurantene fikk var svingen ved gårdene, og med start helt nede ved bilene så ble det altså ca 700 meter. I starten hadde vi vinden rett ned langs midtlinja, så jeg antok at Odin ville dekke helt opp til svingen med et slag på hver side, men pga litt tilbaketrekk så ble det 2 slag på hver side, og vi fant Tone på tredje slag. Fin melding, selv om Odin er litt for kjapp med å spytte ut bittet. (må finne en måte å fikse det på i runderingen, for når vi trener momenttrening på hold-fast, så holder han helt til jeg tar bittet fra ham, men etter et søk så slipper han raskt for å få komme seg tilbake til figuranten så raskt som mulig. Heldigvis tar han det opp igjen selv når han ikke får lov til å påvise med en gang.)

Siden det er rimelig lenge siden vi har rundert langt, så var trenden med laaaaange blindslag tilbake - Odin fyrer seg sånn opp når han ikke finner noen, at han blir ute lenger og lenger for hvert blindslag, så vi har helt klart noe å ta tak i før neste års prøver. Det viser meg jo bare at det kan være greit å ta ei lang ukjent rundering med jevne mellomrom slik at det ikke blir verdens største skippertak før prøvene. På nest siste slag var Odin ute i noe som føltes som 10 minutter, og jeg er sikker på at han hadde funnet et spor der ute som han løp avgårde på, for det var helt umulig å få ropt ham inn igjen. Heldigvis lå Bjørn omtrent rett ut på motsatt side av der Odin hadde vært så lenge ute, slik at vi fikk avsluttet med et funn. Får bare håpe at Odin lærte (og at han vil huske) at det kan være verd å komme inn til passering når jeg roper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar