Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

lørdag 10. april 2010

Lang søksøkt i fjæresteinene

klokken 07.45 fredag morgen. Jeg satt i bilen på vei til verksted for service, og da ringte selvfølgelig alarmtelefonen. Jeg kunne ikke gjøre annet enn å melde fra om at jeg kom til annet tidspunkt, og fikk heldigvis bilen gjennom nødvendige skiftinger av dieselfilter og annet veldig raskt. 2 timer etter utkallingen var jeg på vei hjem for å plukke opp hund og kaffethermos, før det bar avgårde i retning Rennesøy. Fikk kontakt med Trond, som var vår kontaktperson in mot KO, og avtlte å møte opp ved Fjøløy fyr utenfor Utstein kloster for å søke av hele sørvest-siden av øya. Vi fikk beskjed om at vi skulle prioritere strandsøk, noe som hadde vært mye enklere enn det det faktisk var, dersom "strand"linja hadde hatt større innslag av strand, og mindre innslag av svær kampestein-ur og fjell. Uansett - Odin var kjempeklar for å komme seg i arbeid, og jeg har aldri vært vond å be når det gjelder å gå i fjell eller hoppe i ur, så avgårde bar det.
Kom meg inn på en gammel militærleir som lå inne i mitt område, og det varte ikke lenge før Odin fikk en kjempe-indikasjon ut mot en holme utenfor fyret. Han nektet å følge meg videre, bare løp ut til tuppen av svabergene og stod og været og pep i retning holmene, så jeg kallte opp KO og fikk dem til å sende en båt ut for å søke skikkelig der ute. Båtsøket ble resultatløst, men med tanke på at det kun var åpen sjø utenfor holmene, så kunne det jo være fert fra en båt som lå langt utpå som Odin reagerte på. Vi gikk videre langs sjøkanten, kun med en avstikker opp i masse bunkere og brakker som stod åpne og tomme. Odin tok seg en runde i alle disse på egenhånd, så når vi forlot den bebygde delen av militærleiren, så var jeg rimelig trygg på at det faktisk ikke lå noen der.
Vi søkte oss gjennom et relativt lett parti, kun med noe apportering av driv-gjenstander som hadde blitt vasket opp i fjæresteinene, før terrenget endret seg litt og det ble litt mer klatring på både han og hund. Heldigvis så var Odin fremdeles frisk og opplagt, så det var jo forsåvidt greit å bli ferdig med det vanskeligste terrenget først.  Nå viste det seg at hele resten av teigen min var rimelig tung, så når vi omsider møtte Trond (som hadde startet på samme sted som meg og søkt av motsatt side av øya) så hadde han blitt ferdig med sin side og fortsatte mot meg og odin. Jeg var litt skeptisk når jeg så at de nermet seg, siden Odin har hatt aversjoner mot Riesenschnausere etter en smertefull kollisjon med Storm for en tid siden (og ja, kollisjon som i faktisk kollisjon i høy fart, ikke som krangel), men gogutten min viste virkelig til far at han vet å oppføre seg. Det var litt hanekam og småbrumming på de to mens Trond og jeg stod og diskuterte fremdriftsplanen, men når vi satte oss i bevegelse så var det null problem. For min del så var det en stor seier i se hvor trygg Odin er på seg selv sammen med andre hannhunder, for jeg har jo ofte sett tendenser til utfall når vi møter andre i bånd, men i frittsøk så var det (som jeg jo vet fra før) ingen problem. Vi gikk tilbake til bilene og kjørte inn til Utstein kloster for å møte Aud slik at vi fikk lagt en slagplan for hvordan vi skulle ta fatt på neste søkeområde, som var kystlinjen rundt hele Mosterøy. Når vi kom til parkeringsplassen ved Utstein så traff vi Aud, som for anledningen hadde fått seg førerhund.

(Spedy har påtatt seg rollen som førerhund mens han ventet på matfar. Aud så ut som om hun var veldig fornøyd med ansvarsfordelingen.)

Vi delte mosterøy inn i 4 deler, der den ene delen ble stående klar til Kaare, som var på vei. Jeg tok med meg Odin og kjørte til en båthavn ved Hodnefjell. La igjen bilnøkkel på avtalt plass og startet søket op igjen mot Utstein. Også her var det svært tungt fremkommelig terreng til tider, og i tillegg var det masse sauer som gikk og beitet her, og de syntes at Odin og jeg var veldig spennendes, for de kom mot oss i store flokker og fulgte etter oss på litt avstand. Jeg valgte dette terrenget siden jeg hadde sett at det var masse sauer ute når jeg kom kjørende inn til Utstein tidligere, og jeg vet at Odin ikke bryr seg om sauer, så det var egentlig ikke noen utfordring i det for vår del. Søket tok etpar timer og hadde ingen tegn til at det var noe hverken til lands eller til vanns, iallefall ikke såvidt Odin kunne registrere. Når vi kom oss til Utstein så fikk Odin seg en velfortjent pause mens vi ventet på at Trond skulle komme og hente meg med min bil, som stod strategisk plassert helt i slutten av hans søkeområde. Når Trond kom så fikk vi oss en rask tur innom nærbutikken for litt lunsj før det bar videre til Mosterøy skole for å møte de andre for å fordele resten av søkeområdene.
Når Paul kom så ble det meg og ham som ble igjen for å søke videre, og søkeområdet vi fikk tildelt var sørvestsiden av Finnøy. Jeg kjørte til Vignes og søkte meg nedover mot Lastein, mens paul søkte seg oppover fra Lastein mot meg. Ganske raskt etter start på dette søket fikk gjorde Odin "funn" av 5 ungdommer som spillte golf ute på et jorde, og vi hadde indikasjoner inn i ei sjøbod der det ifølge ungdommene akkurat hadde vært folk, men ellers ingenting. Gikk tilbake til bilen og kjørte og hentet Paul og kjørte ham tilbake til bilen. Når vi kom dit var klokken nesten 7, og Odin og jeg hadde da vært i søk i nesten 8 timer, og med tanke på at letingen skulle trappes ned når det ble mørkt (om kun kort tid), så tok jeg med meg Odin og kjørte hjem. Vi kunne sikkert ha fortsaatt søket noen timer til, men for å unngå at enkelte områder ble dårlig avsøkt pga utslitt hund, så valgte jeg å kaste inn håndkleet og returnere hjem for gi både Odin og meg nødvendig påfyll av næring og hvile.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar