Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

søndag 7. februar 2010

lavine-markering i Vatneleiren

Bare for å gjøre noe annet treningsmessig, så ble jeg med Gro Elin, Hugo og Frank på litt lavine-markeringstrening i snøhulene som Hugo har fått laget til i Vatneleiren. Nå har jeg jo ingen planer om å godkjenne vinter med Odin, men er jo alltid gøy å kjøre litt annerledes momenter av og til, og her var det altså en variant av utilgjengelige figuranter som skulle testes.

Vi startet med å fyre Odin litt med biteskinnet før han ble sluppet den i en åpen grav til Frank der det var masse belønning før jeg fikk halt ham ut av hulen igjen. Etterpå ble inngangen dekket med snø før vi slapp Odin til igjen og lot ham grave seg inn. Første gang gikk det helt fint, og full belønning, mens andre gang slo frustrasjonshalsen inn og han halset mens han gravde seg innover. Ideelt sett så burde han kanalisert all frustrasjonen i gravingen, men med tanke på at han i ruinsøk har blitt trent til å halse på utilgjengelige figuranter, så var det jo ikke så rart at han startet halsingen også her. Det positive var jo at han ikke sluttet å grave når han gikk over i hals, men at han startet multitasking istedet. Etter funnet så ble han fyrt litt med biteskinnet igjen før han ble satt tilbake i bilen.

Til andre økta hadde vi fått inn eksterne figuranter, i form av noen sjøspeider-ungdommer, og disse ble armert med pølsebiter og sendt ned i hulene. Odin tok seg helt fint inn til første fig, men i grav nr 2 fikk han litt problemer med å komme seg inn gjennom det bittelille hullet (som var tilpasset Fox og ikke Odin), og når han fikk belønning i inngangen til graven uten å ha kommet seg helt inni, så mistet han litt interessen for videre graving. Vi hjalp ham litt med å fjerne de største isklumpene og den mest hardpakka snøen, og etter en stund så krøp han inn og fikk kos og godbit. Som ei intensitetsbyggende økt så var denne andre økta kanskje ikke det helt store, menuansett - vi fikk kost oss litt i snøen og Odin fikk flere "funn" og masse belønning, så som en ren kose- og leke-økt så kan vi vel ikke annet enn å si oss fornøyde...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar