Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

søndag 6. september 2009

Bø-samling

Jeg hadde egentlig tenkt å reise avgårde torsdag kveld for å unngå trafikk og sånn at jeg fikk hele fredagen til egentrening, men siden vi ble værende på aksjon til fredag morgen så ble avreisen naturlig nok forskjøvet. Kl 14 var vi i bilen og møtte Morten for å kjøre sammen over fjellet. Rent bortsett fra en god times ufrivillig og uplanlagt pause øverst i Sirdal for å vente på en million sauer som kom nedover fra Suleskard, så forløp utren uten noen problemer, og Odin lå stort sett og sov bak i bilen. Etter ankomst så var det laginndeling, og jeg kom på et lag bestående av bare andre godkjente ekvipasjer med en instruktør som var på lån fra politiet.

Etter lagmøtet bar det rett inn i teltet hvor jeg egentlig skulle bruke litt tid på å legge inn sporloggene fra aksjonen samt føre reiseregning, men hvor lenge jeg klarte å holde meg våken vet jeg ikke. Våknet klokka halv 6 med både briller og pc fremdeles på. Etter frokost så bar det ut i skogen for å trene. Første økta var lik for alle - ei helt vanlig runderingsøkt for å gi instruktøren et bilde av hvor landet lå for de forskjellige ekvipasjene. Odin startet relativt bra, var både lydhør og lettstyrt på de første slagene, men så var det plutselig full skjæring! Feilmelding!!! Første feilmelding siden jeg introduserte bringkobbelet! Tok ut bittet og sente på nytt lenger fremme - han løp tilbake til samme sted hvor han hadde plukket bittet på forrige slag og feilmeldte igjen, totalt skjedde det 3 ganger! det er 300% økning på feilmeldings-statistikken vår, noe jeg absolutt ikke er fornøyd med. I mitt hode så tror jeg det kan skyldes enten det at vi søkte så lenge uten funn eller belønning på aksjonen at han nå valgte en lettvint måte å prøve å få belønning på eller at han meldte på fertgropa der en figurant hadde ligget tidligere. Vil nok ikke få svar på det, og velger å ikke lage et problem utav det med mindre det skjer igjen, for resten av helgen så var det ingen tegn til hverken bittsnapping eller feilmeldinger, akkurat sånn som han alltid har vært. Etter feilmeldingene så fallt han litt ut av runderingsmodus, og jeg sleit med å få ham til å gå langt nok ut. Noen hemmelige tjuvtriks ble tatt ut av baklomma med resultatet at Odin løp ut på et langt slag og fant siste figurant. Etter å ha lokalisert figuranten og tatt bittet så kom han luntende inn til meg og tok seg veldig god tid på returen, noe som ble bemerket av instruktør Kittil. "Jeg ser at det er mye rottweiler i aksjon her, på godt og vondt" var kommentaren jeg fikk. Jeg må jo være helt enig med ham i at dette var en direkte flau oppvisning, men til min trøst så var det absolutt ikke representativt for hvordan Odin vanligvis jobber. Han er jo ikke av de raskeste hundene i verden, men han jobber jo som regel jevnt og trutt i sitt tempo.

Etter økta var det tid for lunch og gjennomgang av instruktørens intrykk av alle ekvipasjene. Ut fra beskrivelsen over så kommer det nok ikke som ei bombe at vi fikk litt så-som-så tilbakemelding. Kjempesurt å komme på ei samling for å gi det førsteintrykket. Igjen en trøst for meg var jo at det intrykket bare bedret seg utover helgen, for Odin jobbet seg jevnt og trutt oppover mot normal form utover øktene. Aksjon og lang kjøretur hadde nok bare satt sine spor på både fysisk form og motivasjon pga søvnmangel og stress. Etter lunch så tok vi ei kjapp moment-økt i runderingen, og allerede da jobbet Odin mye bedre. Avsluttet dagen med å få noen få funn med halsmelding nede i et industriområde like ved treningsfeltet, før det bar tilbake til campingen for middag og sosialt samvær.

På søndagen ble det litt stress før avreise, både med å få pakket ned telt og alt, samt å finne igjen jakken min med bilnøklene strategisk plassert i lomma. Var sikker på at jeg hadde kommet i skade for å pakke den ned ubevisst, men etter å haendevendt bilen både tre og fire ganger uten å finne den så måtte søket utvides. Det viste seg at jeg hadde hengt den fra meg inne på nabohytta der vi satt kvelden før. Hadde allerede sjekket utenfor hytta der vi hadde sittet, men den som helt glemte å sjekke inne i hytta, der jeg bare hadde vært i noen minutter, var altså meg. Etter alt styret så bar det inn i sommarland for å ei økt i kombi-terreng (skog med diverse bygninger, dinosaurer, benker og bord m.m.) Her gikk Odin skikkelig flotte, dype slag og jobbet veldig bra, noe som instruktøren vår virket veldig fornøyd med. Selv om han ikke var første hund ut og det var masse spor fra andre hunder i terrenget så gikk han med høy nese hele tiden, så terpingen på narrespor-rundering har tydeligvis gitt resultater. Etter økta så bar det ut i skogen for å gå patrulje, og her stemmte alt! Odin gikk med høy nese hele tiden og når han fikk fert av figuranten så var det ingen tvil! Alle indikasjoner var på plass. Han valgte retning og stod som ei statue med nesen mot figuranten. Lot seg ikke rikke og løp ut og jobbet kjempebra når jeg koblet ham fri. Kjempefornøyd med denne økta. Etterpå var det lunch, og rett etter lunchen bar det hjemover for mitt vedkommende. Fikk med meg en del gode tips av instruktør Kittil før jeg reiste, og de ble grundig bearbeidet på hjemturen, så nå er det klart for videre trening her hjemme, med etpar nye momenter som flettes inn i mitt eksisterende treningsprogram.

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for en kjempefint helg i Bø. Ser du har glemt å skrive om sporoppsøket fra bil. Det gikk jo så bra, så det bør du vel få med :-)

    SvarSlett
  2. Var så mye som skjedde at jeg tydeligvis glemte det momentet ja. Var jo så opptatt av å få med alle de dårlige momentene at det som gikk bra også gikk delvis i glemmeboken... ;)

    SvarSlett