Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

onsdag 16. september 2009

Halsmelding

Etter ResQ samlinga så var tilbakemeldingen klar - Tren halsmelding! I tråd med denne enkle ordren, og armert med nye metoder for å trene inn en hals som ikke betinget at Odin fikk blikk- eller synskontakt med figurantene bar det igang, helt sikkert til mine nermeste naboers store fortvilelse, med trening hjemme i hagen. For å få igang jakt-driften og få halsen koblet til denne så stod jeg og holdt Odin i sele og line mens han ble trigget opp av figurant med biteskinn rett utenfor rekkevidde. Når figuranten ble passiv så kom halsingen raskt, og da kom belønningen raskt i form av bevegelse i biteskinnet slik at Odin fikk tak i det og fikk satt igang en skikkelig drakamp, som han selvfølgelig fikk vinne etter litt hardt arbeid.

En ting som også er veldig viktig å få trent inn er at halsen skal komme selv uten at Odin ser figuranten - bare han har lokalisert så skal han igang. Derfor var det viktig (og godt å se) at halsingen kom med en gang han så biteskinnet, selv om figuranten satt med ryggen til ham, og etter et par repetisjoner så satt figuranten til og med helt skjult. Så lenge Odin fikk biteskinnet vifta litt foran seg før figuranten forsvant, så visste han hva han skulle gjøre. Det som nå må til er altså bare terping på dette sånn at det til slutt blir helt naturlig å melde raskt og skikkelig på lokalisert fig. samt generalisering. Selv om det er alt for kort tid igjen til HK til at vi skal få til alt det, så tar vi ukas arbeid som trening og for min del som en verdifull erfaring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar