Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

mandag 14. september 2009

ResQ-samlinga

Etter en litt frustrerende kjøretur opp til Haugesund, med stort sett bare kø-kjøring og en laaaaang ferjekø, så ankom jeg ResQ, bare en time forsinket. Etter ankomst så bar det rett ut i treningsområdet for å ta anleggstesten, som vi bestod uten nevneverdige problemer. Heldigvis får jeg vel si, for da fikk iallefall samlinga en grei start.

På lørdagen startet vi i ruinbyen, og etter å ha ligget som figurant for de andre hundene så var det Odin sin tur. Vi fikk presentert oss for "lensmann" Gunnerud, sjekket ut sikringen av området og presenterte vår søksplan. Vi skulle starte med et grovsøk rundt ruinhaugen for så å gå over i finsøk dersom vi ikke fikk noen indikasjoner fra grovsøket. Nesten umiddelbart etter starten av grovsøket så hadde Odin lokalisert første figurant, men istedetfor å melde så ble han stående og grave på pallene som figuranten lå under. Det samme skjedde når han lokaliserte figuranten som lå "nedgravd" - fin lokalisering, men så ble det grav-markering istedetfor halsmelding. Vi forsøkte oss (mot min vilje) med bringkobbelet, men siden jeg har vært veldig konsekvent på at Odin alltid skal helt intil figurantene før han melder, så ble det bare kluss, og i ren frustrasjon begynte han å snappe bittet for å blidgjøre far. Erik (Gunerud) var veldig klar på at dette skyldtes dårlig befestet melding, noe jeg må si meg enig i. Vi har også trent inn halsmelding med "tigge-hals", noe som har medført at Odin ikke går i hals før han kan se figuranten. Det passer jo ikke særlig bra når vi skal lete etter og melde på figuranter som er helt skjult langt under bakkenivå...

På grunn av dette så gikk stort sett resten av samlinga for vårt vedkommende med på å trene opp halsmelding, og vi fikk samtidig jobbet opp figurantinteressen, så selv om det ikke akkurat var sånn jeg hadde sett for meg at samlinga skulle gå, så fikk vi jo iallefall jobbet oss litt fremover. Fikk tilbakemeldinger hele tiden om at både søk og lokalisering sitter godt, og at Odin jobber bra, men det er på meldingsfronten det skranter. Vi fikk prøvd oss på en del nye momenter denne gangen, som bl.a. søk i mørket nede i tunnellsystemet under Bangladesh, samt søk inne i røyklagt hus. Utover helga så bedret halsmeldingene seg også, men han trenger fremdeles (iallefall foreløpig) å se figuranten eller å få litt hjelp med å komme igang med halsingen om han ikke skulle se noe, men med et lite "bra!" etter første bjeffet så virket det som om det løsnet. Kommer til å trene en del halsmelding i tiden framover for å se om vi ikke kan få fjernet de hjelpeforsterkerene før HK. Sånn som det er nå så vet jeg at det ikke kan bli bestått ukas arbeid i år, men vi kommer til å jobbe systematisk med de utfordringene vi har frem til HK, så får vi heller ta det som en verdifull erfaring og komme sterkere tilbake neste år.

3 kommentarer: