Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

tirsdag 14. juli 2009

sporoppsøk med forstyrrelser

Idag møtte jeg Kai Erik for å trene på sporoppsøk, og i tråd med mitt løfte til meg selv om å hele tiden utfordre Odin med masse forstyrrelser, så ble det sporoppsøk på ei utmark der det var masse sauer og hester som gikk og beitet. Vi la ut 3 korte spor for hverandre med god avstand slik at sporoppsøkene ble minst 100 meter pr spor, og de ble selvfølgelig lagt sånn at hundene måtte velge retning i tillegg til rett spor.

Etter en time så bar det oppover for å ta sporoppsøk, og heldige som Odin og jeg var (med tanke på forstyrrelser og utfordringer) så hadde hestene forflyttet seg opp til der som vi skulle starte oppsøket vårt, og når vi satte oss ned for å ta på sporselen så ble vi omringet av 3 veldig nyskjerrige og innpåslitne hester. De prøvesmakte på sporlina til Odin og snuste veldig interessert på ham, så etter litt vel mye snusing så ble det nok for Odin, så da stilte han seg med hodet mellom bena mine og ignorerte hestene så godt han kunne. Selv om han ble litt satt ut av de klengete hestene så gikk det overraskende greit å Odin igang med sporoppsøket. Etter vel hundre meter så slo han på spor, men valgte bakspor og gikk helt ut til veien. Vi snudde og gikk tilbake og da fulgte han sporet rett vei og rett på sluttgjenstanden. Riktignok så måtte vi ta en pustepause før vi satte igang neste oppsøk, siden det var tydelig at kombinasjonen av varmen og forstyrrelsene gjorde at det kokte litt i rottweilerhodet etter første økt.

Det neste sporet gikk mye bedre - her slo han mye mer kontant og sjekket ut baksporet 5-6 meter før han bråsnudde og formelig løp sporet rett vei og rett på slutten nok en gang. Spor nr 3 gikk også veldig bra - denne gangen helt uten utsjekk av baksporet. Tror ikke vi skulle hatt mange flere repetisjoner idag, siden det var tydelig at det var ei nokså hard trening, men dersom læringskurven til Odin fortsetter der vi stoppet idag, så kan det virkelig se ut som om vi er på vei mot noe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar