Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

mandag 6. juli 2009

Standplass-spor

Idag skulle vi egentlig ha en hviledag etter hovedkurs og lang kjøretur hjem, men etter å ha blitt vekket av en veldig rastløs Odin flere ganger iløpet av morgenen så innså jeg at det ikke ville bli mulighet til å få slappet av noe særlig. Stod opp og tok noen kjappe telefoner før jeg satte Odin i bilen og satte kursen for Sviland for å trene litt spor sammen med Nina.

Oppgaven var som følger: Rundering til gjenstand og spor fra den som gikk tvers over parkeringsplassen (der jeg, Odin og Bina hadde sørget for masse overtråkk både før og etter at Nina gikk ut sporet) og inn i runderingsløypa. Sporet var ikke lenger enn ca 200 meter, men det var bare sånn at Odin skulle få bruke hodet og nesen sin litt. Mens Nina la ut sporet for meg så la jeg ut et felt for henne, og så ble vi sittende og diskutere erfaringer fra hovedkurset helt til sporet var halvannen time gammelt. Når det nermet seg tid for å ta sporet så gikk Nina avgårde for å legge seg som figurant i enden av sporet, og jeg tok med Odin for å gå ned og fnne start-gjenstanden.

Runderingsslaget og meldingen gikk helt supert, og sporet startet veldig bra. Når vi kom oppover mot parkeringsplassen og krysset gjennom et område der det ligger masse søppel (en utrangert gassgrill, en dissekert sykkel og masse annet dritt) så ble det litt utsjekk av alt som lå der (det kunne jo hende at noe av det var gjenstander?) men så bar det ut på parkeringsplassen rett bak bilen. Var litt i tvil på om Odin ville gå spor så nær bilen, siden han ikke er en veldig stor fan av å kjøre bil, men det gikk helt supert. Fant gjenstanden som lå midt på plassen, rask belønning og så bar det inn i runderingsløypa og opp mot "figurant-steinen" der Nina lå og ventet. Etter ca 20 meter så måtte jeg legge Odin litt i dekk, for da var det bare pesing, og det var tydelig å se at han var varm. Han fikk et lite minutts pause i bakken før han tok avgårde igjen. De siste 10 metrene gikk vi tydeligvis sekundært, for vi kom ut en halvmeter på siden av der Nina lå, men det var jo et ferskt spor og i tillegg jevn trekk fra siden, så det tar jeg ikke så alvorlig.

Etter sporet så tok Nina feltet sitt (noe som forøvrig gikk helt glimrende) og så la jeg ut et spor for Helen som hun skulle ta senere på kvelden. Så bar det hjemover der paul ventet med resten av beredskaps-utstyret mitt, så i skrivende stund er alt pakket og klart for aksjon!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar