Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

onsdag 13. mai 2009

praktisk trening i hålandsskogen

Møtte opp i hålandsskogen med klare planer for hva jeg skulle trene på (til en forandring). Idag skulle vi kjøre litt rundering med tomslag før vi hadde fått lagt ut en sekk som skulle være siste "figurant" og så var det sporoppsøk fra sekken. Jeg la ut 3 sporoppsøk til frode, og så la han ut sekk og spor for meg.

Sporene fikk ligge i ca 2 timer, og så tok jeg Odin med meg ned for å starte runderingen. Vi hadde ikke rundert siden A-prøven, så jeg antok at han kunne være litt rusten i runderingsformen, men stilte ham opp og fikk fokus utover og sendte ham avgårde. 2 meter ut og så var nesen rett i bakken for å lete etter spor... kalte ham inn igjen og sendte ham ut en gang til, denne gangen gikk det bedre, men allikevel ikke langt nok ut, så vi skiftet side og jeg sendte ham ut på et nytt slag. Her forsvant han og var borte lenge, og jeg ble litt nervøs for hvor lenge han var ute, spesielt med tanke på at Frode og Bandit var ute og gikk spor på andre siden av veien, og hvis Odin bare gikk langt nok ut så ville han få overvær av dem og forstyrre dem i sporet. Heldigvis så kom han inn etter en stund, men han hadde trukket bakover istedetfor framover, så terrenget var ikke dekket. Jeg sendte ham ut igjen på andre siden igjen, og da virket det som om han husket hva han skulle gjøre, for der ble det et dypt og fint slag med god framdrift. Ny innkalling, flott passering og et fint slag, som desverre fikk en dårlig innkomst siden jeg gikk over ei bru og kalte ham inn, og der ute i den tette krattskogen så klarte Odin ikke å hoppe over bekken, og ble gående og lete etter et sted å komme seg over på. Det endte opp med at han kom inn og gikk over brua, og så var det et flott slag ut hvor han fant sekken. Han kom fint inn med melding og var skikkelig ivrig etter å komme seg raskt ut på påvisningen, noe som var svært vanskelig siden jeg hang på slep i påvisningslina der han løp sikksakk mellom trærne i tett barskog. Det ble etpar stopper underveis sånn at jeg kunne komme meg fram gjennom greinene, og til slutt så slapp jeg lina og bare løp etter. Når jeg kom fram så stod han og dyttet på sekken med snuten, og så var det go-belønning (han fikk lov til å "stjele" pølsebiter fra lomma på treningsvesten - det går hardt utover vesten, men det er det gøyeste Odin vet.)

Etter belønningen erstattet jeg bringkobbelet med det vanlige halsbåndet, og koblet sporlina i halsringen. Han tok raskt sporet og løp avgårde. Jeg hadde store vansker med å følge ham i starten, før sporet gikk ut på ei stor myr. Når vi kom ut av skogen så hadde Frode gått helt i kanten av myra, og det var snakk om ei skikkelig våtmyr, for når Odin gikk uti så sa det plopp og vips så var det bare hodet og en forlabb som var over "vann". han kavet seg opp igjen og bare fortsatte uberørt på sporet. Jeg hoppet over de verste myrhullene og bare fulgte på. Sporet gikk rundt myra og inn mot parkeringsplassen, der Ronny og Bjørn holdt på å trene fellesdekk. Når vi var ca 5 meter fra slutten så smalt det i en bildør og en av bilene forsvant nedover veien, noe som fikk Odin til å løfte hodet en stund, og etterpå så ble det en sirkel rundt slutten for å finne sporet igjen. Litt surt at han fikk den forstyrrelsen akkurat når han var ved slutten, men han tok seg fint inn igjen og sirklet seg tilbake på sporet og fikk belønning umiddelbart etterpå, så sånn sett så var det jo den beste plassen han kunne fått forstyrrelsen. Jeg har tidligere forsøkt å belønne Odin i sporet ved å kaste en leke foran ham i sporet, men det har aldri fungert - han er mye mer opptatt av å komme seg videre i sporet, så de lekene ignorerer han uten problem. Derfor pleier jeg vanligvis å ha mye gjenstander i sporene våre sånn at det aldri er langt til neste belønning hvis han skulle gå av sporet og måtte jobbe seg tilbake igjen, men i dette sporet var det ingenting annet enn slutten, så det at han fikk den umiddelbart etter at han fant sporet igjen var jo så bra "timet" som det kunne være.

Etter økta så bar det ned i edlandsvannet for å få vasket ut den halvdelen av myra som hang igjen i pelsen til Odin, før vi satte kursen hjem til middag. Igjen (vet at dette kan virke som et gjennomgående tema her, men når det stemmer så stemmer det..) veldig fornøyd med mesteparten av økta. Det at runderings-biten ikke satt helt som den skulle på de første slagene skyldes nok bare at det er en måned siden forrige rundering, men så lenge det kom seg etter etpar slag så kan jeg ikke klage på det, og når overgangen fra rundering til spor gikk så bra som den gjorde, så har jeg ikke annet valg enn å være fornøyd med innsatsen hans.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar