Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

tirsdag 26. mai 2009

Tur med Snuppa i Ålgårdsheiene.

Idag tenkte jeg å følge dyrlegens råd om å ta litt hvile fra hardtreninga fram mot A-uka, så jeg ringte Krissi og fortalte at Snuppa kom til å bli kidnappet og tatt med på en lang fjelltur i rolig tempo, noe det virket som om Snuppa egentlig syntes var helt ok. ;) Jeg hentet henne hjemme hos Krissi og satte kursen mot flassavannet og fjellene som omkranser det for å ta en god tur med de to søte små firbeinte.
For å få litt trening selv samtidig så ble det til at vi gikk oppå ryggene fra topp til topp, så det ble mye opp og ned i variert terreng, noe som passet utmerket for både meg og hundene. De to gikk for det meste og daltet etter hverandre og hadde snuse- og tissekonkurranser oppover langs stien, og hver gang jeg stoppet på toppene så satte de igang jaktlek med hverandre og storkoste seg.

Etter ca en time så startet det å regne, så da satte vi kursen hjemover igjen. Turen ble da ikke lenger enn 2 timer, jeg hadde jo egentlig tenkt å være ute i minst 3, men så lenge hundene løp og lekte så mye som de gjorde så var vel kanskje 2 timer lenge nok. På vei hjem stoppet jeg innom dyrlegen og lånte meg en børste og fikk lettet begge hundene for etpar kilo med løs pels, så bar det hjem for spa-behandling (les: en skikkelig dusj) for begge de to pelskledde. Ytterligere et kilo pels forsvant fra hver av dem da, og det var tydelig at de var fornøyde med det, for etter dusjen og en skikkelig omgang med håndkleet for å tørke dem så godt det lot seg gjøre, så var det full fres rundt og rundt spisebordet i stua i vill lek - Jaging og bryting og skikkelige propellhaler på begge to. Etter ca et kvarter med dette så formelig segnet de om og sov som steiner på stuegulvet i noen minutter, og akkurat da Krissi banket på for å komme og hente snuppedyret, så hadde de tydeligvis ladet opp batteriene nok til en ny omgang med jaktlek rundt spisebordet, og denne gangen med noen innlagte runder rundt krissi, som for å vise at "vi vet du er her og vi er glade for å se deg, men vi er faktisk litt opptatt akkurat nå."

Etter at de hadde fått lekt fra seg så tok Krissi med seg Snuppa og reiste hjem, og da var det slutt på å spille tøff og energisk for Odins vedkommende - da var det rett opp på soverommet og etter 2 sekunder så lå han i en krøll på gulvet ved siden av sengen og sov - tungt og høylytt!

Utrolig gøy å kunne få "låne" andre hunder å ta med på tur sånn som vi fikk til idag, og spesielt når det er hunder Odin leker så bra med og går så godt sammen med som Snuppa. Det er tydelig å se at selv om han er en pappagutt uten like og trives godt i mitt selskap, så er det ekstra gøy å ha andre pelskledde å boltre seg sammen med. Selv om de begge fikk slitt seg skikkelig ut idag, så har det vært i et tempo som de selv har styrt, og de la hele tiden inn små pauser hvis det ble for mye lek, så ut fra det mener jeg bestemt at det ikke kan regnes som hard trening, snarere som en gøy rekreasjons-økt, og det må vel være lov. For mitt eget vedkommende så ble det en passe hard økt i bratte bakker med sekk på ryggen, og sånne turer kan jeg jo aldri få nok av nå i treningsperioden frem mot hovedkurs.

2 kommentarer:

  1. Tusen, tusen, tusen, tusen(!) takk for at Snuppa fikk være med dokker på tur! Ho har sove som en stein sia ho kom heim! Ho sei at ho kain kidnappes ka ti som helst! :-)

    SvarSlett
  2. Det er godt å høre. Odin er alltid klar for en tur med Snuppa! Neste gang skal hun jo i tillegg få slippe spa-behandlingen, så da kan det jo bli bare gøy og null teite dusjer og børsting og sånn. ;)

    SvarSlett