Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

lørdag 13. mars 2010

bråvåkning og lang NRH-dag

Først og fremst fikk jeg selv erfare det som Kristin allerede advarte meg mot umiddelbart etter godkjenninga - legger man telefonen på lading over natta i et annet rom, så ringer alarmtelefonen! Det skjedde altså i natt, eller egentlig idag tidlig. 10 på 6 hørte jeg at Odin ble litt urolig nede i stua, men siden jeg anså det for å være alt for tidlig å stå opp så ble det raskt avgjort at det skulle soves litt til - det var jo tross alt helg!
Når jeg omsider stod opp, litt over halv 7, så oppdaget jeg grunnen til Odins rastløshet - han hadde blitt vekket og holdt våken av alarmtelefonen. Det var aksjon på gang, så da var det bare å hive seg i bilen så raskt som fysikkens lover tillot! Ringte Paul umiddelbart og bekreftet at jeg var på vei, og under 10 minutter senere var Odin matet og vi var underveis. (det hjalp jo veldig på responstiden at jeg hadde brukt kvelden i forveien på rydding og organisering av bilen.)

Litt før halv 8 var jeg på plass og klar til å starte søket, kalte opp Paul og fikk beskjed om hvor jeg skulle gå hen, og gikk avgårde for å møte ham og Kristin M. Etter en halvtime i søk så kom imidlertid beskjeden om at den savnede hadde kommet til rette av seg selv etter å ha tilbragt natten med å sove ut rusen i en bil. Det ble ikke lange søket, men det ble jo iallefall en fin test for å se hvordan Odin taklet å søke sammen med Athena (hun hater innpåslitne hannhunder og Odin elsker tisper, så jeg var litt usikker på hvordan det ville gå, men de visste tydeligvis at de var på jobb, og gav hverandre derfor svært liten oppmerksomhet. Greit å ha testet det ut en gang til, selv om jeg vet at Odin vanligvis kobler ut alt annet når han er på jobb, så er det jo noe vi aldri trener på, så fint å få sjekket det ut på aksjoner.

Etter aksjonen ble avblåst så bar det hjemover for å få i meg litt frokost og kaffe, før det bar avgårde på trening på Dale. Her skulle det idag være litt av hvert, både overvær/teig, spor, og C-prøver. Vi ble 2 stykker som ville trene overvær, Trond Arve og meg. Siden Trond er relativt ny, så ble det litt venting på oss før vi kom oss igang, slik at han kunne få med seg en erfaren hundefører mens jeg var figurant. Etter hans økt fikk jeg en teig med 3 personer, og det gikk forsåvidt fint, bortsett fra at vindforholdene var veldig ujevne, så det var vanskelig å kunne holde seg til en søksplan (sånn som jeg gjerne ville siden jeg hadde en "nybegynner" med meg som ville se og lære litt om praktisk søk. Fine indikasjoner, bra søk (selv om jeg kunne ønsket at Odin jobbet litt mer selvstendig) og flotte meldinger. Vi fant alle 3 relativt kjapt, så det ble en stor del av teigen som forble uavsøkt, men det betydde bare at det ble bestemt at vi skulle ha ei økt til etter lunch (noe jeg hadde tenkt å hoppe over dersom vi fikk gått lenge i teigen).

Lunchen gikk med til kaffedrikking for å holde meg våken, samt gps-trening med Nina, som på tross av litt mulig orienteringsfobi gang på gang viser at hun har full kontroll. Etter litt venting på flere figuranter mens sporgjengen gikk spor og runderingsgjengen, vel... runderte, så tok Trond Arne og jeg en felles luftetur med hundene våre, før vi tok ei ny økt med Trond Arve og hunden hans. Når alle de andre var ferdige så ble det en ukjent oppgave med utilgjengelige figuranter på Odin og meg. Sleit litt med at han trakk bakover på vindsiden, så jeg hang meg litt mye opp i det og gikk over første figurant. (100% førerfeil), men fint funn av Ronny, som hadde lurt meg litt og lå gjemt under et nedfallstre bare 10 meter fra midtlinja. Runderte et stykke videre før vi snudde og runderte oss oppover igjen for å dekke de områdene jeg følte jeg ikke hadde kontroll på, og etter en stund så kom det en skikkelig halsmelding bare få meter fra der Ronny hadde ligget. Ritva lå oppå en svær stein og var dermed helt utilgjengelig for Odin, når som ofte resulterer i at han  slår over til halsmelding i ren frustrasjon. En innkalling var imidlertid det som skulle til for at han tok bittet og kom inn og meldte fint. Ser jo imidlertid at jeg har vært litt ukonsekvent på hold fast-delen av meldingsavleveringen i det siste, så Odin er veldig kjapp til å spytte ut bittet etter å ha satt seg på plass. Det som allikevel var betryggende var å se at han plukket det opp igjen og holdt fast når han ikke fikk gå ut på påvisning. Notat til meg selv etter dagens økter er altså: pass på å strekk "hold-fast-tiden" litt lenger på treningene framover og pass på å være kosekvent!

1 kommentar:

  1. Det er sikkert lurt, for flere, å trene på å søke flere i lag - på treningene.
    Det er jo bare å høre med noen på forhånd :-)
    Alle de godkjente burde trene på dette innimellom. Jeg er med, såsnart jeg får tatt de der prøvene....

    SvarSlett