Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

søndag 21. mars 2010

Spor og oppsøk

Nå som snøen er nesten helt borte her, så merket jeg at forholdet til sportrening var lett sammenlignbart med tine melk-slagordet (må ha det, bare  MÅ ha det...), så jeg reiste til Sviland og møtte Sylvelin, Aud, Kaare, Ronny, Kristin M, Henning og Trond Arve med en fastsatt plan som jeg faktisk fulgte denne gangen. Som de sier om "the best laid plans", så går ikke alltid ting helt som planlagt, og det var også regelen i dette tilfellet. Kaare og jeg la ut spor for hverandre i Arborèet, på kryss og tvers av turstier, gressplener og skog. Mitt spor ble på ca 1 km og ble liggende og tine og godgjøre seg i ca 3-4 timer. Mens vi ventet så fikk jeg 2 helt korte sporoppsøk der målet var retningsbestemmelsen samt å sette Odin i spormodus før utfordringene som ventet.Det første var ca 50 meters oppsøk og ca 50 meter spor med en leke i slutten. Her ble det litt surr siden en anne hund hadde vært nede og "hentet" sluttgjenstanden vår rett etter at den var lagt ut, så når vi kom oss til slutten ble det litt utsjekk av luktene av alle som hadde besøkt slutten vår. Ventet med det andre til rett før vi skulle med i Arborèet. lengdene på både oppsøk og spor var ganske like det forrige oppsøket, men her lå Kaare klar med yndlingsgrisen i slutten for å gi Odin et skikkelig bra minnebilde, noe som så ut til å funke veldig bra.

Langsporet gikk allikevel (som tidligere nevnt) ikke helt som planlagt... Det var tydelig at det var lite fert å jobbe med (mye hadde nok runnet vekk med snøsmeltinga), og i tillegg så tok Odin nesten helt sikkert feil spor helt fra starten, og endte opp med nesa i matpakken til en som drev og ringmerket fugler (og som dermed hadde tråkket frem og tilbake over slutten av vårt spor flere ganger. Vi slo inn på baksporet til Kaare og vips så var bakspor-generalen i sitt ess, og durte - vel å merke i feil retning - rett på en gjenstand. Etter en liten stund så mistet han sporet, og når han hadde virret en del rundt så tok han opp det som viste seg å være et annet og mye ferskere spor etter 2 damer med barnevogn og unger og "fant" dem. Vi gikk tilbake til starten og fikk Kaare til å hjelpe oss med å komme på rett spor, og da gikk det, om enn noe sent, fremover. Siden det var såpass vanskelig idag, og dermed også så vanskelig for meg å lese når Odin var på spor eller på let etter spor så avsluttet vi ved tredje gjenstand som lå ca halvveis i sporet. Her ble det full belønning når han omsider fant gjenstanden, som noen turgåere hadde vært så "snille" og flyttet noen meter (Kaare hadde lagt den like ved noen benker, og mellom når sporet ble lagt ut og når vi kom oss dit, så hadde benkene blitt brukt av noen turgåere som hadde tatt lunchpausen sin der, og de hadde tydeligvis "ryddet" vekk snusboksen som Kaare hadde lagt ut, fra rett ved en benk til litt uti lyngen...)

Selv om vi ikke lykktes helt (iallefall med å komme oss til slutten) med sporet denne gangen, så er jeg veldig fornøyd med hvordan Odin jobbet, og i og med at han fikk kjempebelønning med både gris og blodpølse for funnet av snusboksen, så er jeg sikker på at minnebildet for hans del også var positivt. Det var iallefall tydelig at sporet var veldig krevende, for det varte ikke lenge etter at vi kom hjem og Odin fikk middagen sin, før rottis-snorkelyder kunne høres i hele nabolaget...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar