Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

lørdag 27. mars 2010

Nye triks til gamle hunder!

I tråd med de målene jeg hadde satt meg tidligere, så ble det ID-spor på oss idag også. Møtte Sylvelin, Ritva, Johannes, Ronny og Trond Arve på Sviland og fikk lagt ut 2 spor med 3 sporleggere i hvert, så alt i alt hdde vi 6 spor vi kunne gå. Etter tilbakemeldingene fra Aud fra hennes ID-spor, så valgte jeg å kun gå 2 fra hvert spor, og lot Sylvelin få det tredje (eller egntlig det andre, siden jeg først gikk et, lot Sylvelin og Sibbe gå som nr. 2 og så tok det siste sporet selv.

Lot ikke det første sporet ligge mer enn ca en halvtime før jeg fikk smeller fra sporleggeren med meg og gikk avgårde for å teste ut om Odin satt igjen med noe lærdom etter onsdagens forsøk... Til min overraskelse så forsøkte ikke Odin å spise smelleren denne gangen, så allerede der var det en fremgang fra forrige gang. Når vi kom til "veiskillet" så sjekket Odin først ut sporet som gikk rett fram, men stoppet av seg selv etter 2-3 meter. Kom tilbake og sirklet en runde før han gikk videre på rett spor, og fant Ronny uten problem. Vel vitende om at dette kunne være ren flaks satte jeg Odin i bilen for å la ham få en pause før neste forsøk. Etter å ha ligget figurant for Ronny og Trond sine hunder, så bar det igang med det andre sporet, her gikk det veldig fint, selv om Odin gikk sekundært etter veiskillet. Han valgte allikevel rett spor ut fra veiskillet relativt greit, kun med en liten sirkel. Sylvelin tok sine 2 spor, et fra hvert 3-er-spor. Etter at hun var ferdig tok jeg sporet etter siste sporlegger fra det ene sporet, og her ble det først et utsjekk av sporet etter første sporlegger siden han hadde fått belønning for å følge det sporet tidligere (noe som viste meg at Odin ikke har forstått oppgaven helt 100% enda), men etter noen meter så snudde han og sirklet seg tilbake til veiskillet, der han valgte rett vei rett på figuranten. Her ble jeg veldig fornøyd med hvordan Odin jobbet og løste oppgaven, siden det i tillegg til de 3 sporleggerne og Odin og meg fra sporet etter forrige sporlegger også hadde vært en annen ekvipasje i samme sporet.

Egentlig var jeg veldig fornøyd med de 3 sporene vi hadde, og tenkte å gi meg med dem, men etter at Johannes hadde hatt sin innstillings-rundering (som gikk "oppå" det siste gjenværende sporet som jeg kunne gå), så tenkte jeg at vi kunne prøve oss på det siste ID-sporet etter Johannes, som da hadde ligget i et sted mellom 3 og 4 timer. Det hadde da altså gått 3 sporleggere, 2 hunder (Odin og Sibbe), Sylvelin og meg, og en runderende lucky i og over sporet. Siden Johannes var på vei avgårde for å gå innstillings-sporet sitt, så fikk jeg med meg smelleren hans i en pose og gikk og la ut yndlingsgrisen til Odin under sløyfen der Johannes skulle ligge, før jeg tok Odin ut av bilen og gikk for å teste ut hvordan Odin taklet alt dette. Utrolig nok så viste dette seg å være det beste av de forsøkene vi hadde idag, han enset ikke kryssingene til Lucky eller sporet etter Sibbe, og valgte rett vei i veiskillet uten engang å sjekke ut de to andre sporene. Jeg vil jo anta at den økte liggetiden hjalp en del, siden Odin blir mer konsentrert jo eldre sporene er, så fremover blir det flere ID-spor på oss og liggetiden kommer til å bli strukket vesentlig lengre enn det vi har gjort til nå. Målet er jo å hjernevaske Odin på å følge det sporet han setter seg på i oppsøket eller ved en eventuell gjenstand, slik at vi ninsker risikoen for å gå av sporet i krysninger, og med den læringskurven som det nå ser ut som om Odin har hatt (selv med 4 vellykkede forsøk idag så har jeg ikke avskrevet nybegynnerflaks helt...) så håper jeg virkelig at denne treningen kan gjøre meg tryggere på Odin når vi er på spor, og det er jo det (i tillegg til å motbevise gamle ordtak) er målet med ID-spor-prosjektet vårt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar