Velkommen skal dere være!

Som en (en gang for lenge siden) håpefull journalist-spire, så er denne bloggen mitt fristed til å utfolde meg fritt omkring det som tar opp det meste av fritiden min, nemlig Odin og hans trening! Det jeg skriver er selvfølgelig mest for min egen del som treningsdagbok, men jeg håper allikevel at andre lesere vil kunne ha nytte av eller bare la seg underholde av alt det vi finner på ute i skog, mark og fjellheim. God lesing! ;-)

onsdag 24. mars 2010

Ettermiddagstur på Eikeland

Kom hjem fra jobb og heiv innpå en bitteliten lunch før jeg tok med meg Odin og kjørte opp til Eikelandsmyrene utenfor Ålgård. Egentlig var planen å gå opp og teste et terreng som jeg har jaktet mye i tidligere for å se om det kunne brukes til prøveterreng, men når jeg så alle gjerdene (og piggtråden) som var satt opp på begge sider av grusveien, så ble tankene om prøveterreng raskt veldig fjerne...

Det gikk masse grusveier og stier på kryss og tvers i terrenget, så vi endte opp med å gå litt på måfå og bare fulge de stiene som så interessante ut, og etter en liten stund var vi ute av skog- og myrområdene og over i et nyelig åpent jær-landskap. Vi fulgte noen traktorveier opp på en fjelltopp for å få et lite overblikk over området, og det ble raskt avgjort at her skal alle stier og veier og skogholt utforskes, for det var virkelig et nydelig terreng å gå i, og på toppene hadde jeg utsikt utover hele jæren.


Jeg hadde tracker-GPS-en festet rundt foten for å ha kontroll på distansen jeg hadde gått, og når vi var tilbake til bilen så viste den rett i overkant av 6 km på 56 minutter, så vi hadde tydeligvis holdt god fart, selv om det var mye opp og ned i terrenget. Allerede i bilen på vei hjem ble det avtalt ny tur i området sammen med Sylvelin og Sibbe på søndag, for å vurdere terrenget litt med tanke på både treninger og andre kjekke ting. Satser på å få etpar mil ekstra på skoene i løpet av den turen, for da blir det virkelig å ta for seg alle de veiene vi kan finne for å se hvilke muligheter terrenget har både for tur og trening. Det eneste negative med området må vel sies å være at det, i likhet med omtrent alt av områder i Gjesdal, kryr av brekende ulldotter på sommeren, så her må jeg bare benytte meg av terrenget før ulldottene inntar utmarka og bøndene begynner å klø i avtrekkerfingrene... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar